De brand extension, of merkuitbreiding, è een marketingtechniek die de uitbreiding van het merk in nieuwe marktsegmenten omvat.
Wat zijn spin-offs en hoe de brand equity te benutten voor een succesvolle brand extension
Brand extension bestaat uit het uitbreiden van de productie naar een nieuwe sector, door gebruik te maken van de eigen bekendheid, met de creatie van nieuwe producten of productlijnen die verwant zijn aan het hoofdproduct.
Wie een sterke brand equity heeft, è bevorderd in het ontwikkelen van nieuwe producten in zelfs zeer verschillende sectoren dan de "ouder".
Wanneer een bedrijf profiteert van een gevestigde brand equity, is de uitbreiding naar een nieuw marktsegment è gemakkelijker en is het succes è groter.
De merkwaarde wordt ook opgeroepen door nieuwe producten, die de waarden met zich meedragen waar het merk zich mee siert, die technisch spin-off worden genoemd.
LET OP: è het essentieel voor een goede strategie voor merkuitbreiding om rekening te houden met de cannibalization rate van de verkopen (hoeveel de nieuwe product de verkopen van het oude zal aantasten).
De voordelen van merkuitbreiding
Zoals gezegd, liggen de voordelen van merkuitbreiding, voornamelijk, in de erfelijkheid die de merkwaarde met zich meebrengt.
Ook kan de merkloyaliteit zelfs toenemen na een strategie van
merkuitbreiding, aangezien de klant tevreden kan zijn om zijn referentiemerk ook in een sector te zien waar doorgaans een concurrent de overhand had.Typen merkuitbreiding
Er zijn verschillende soorten merkuitbreiding:
- Line extension: de verkopen gaan goed, het marktsegment functioneert, dus wordt de lijn uitgebreid door een kleine niche te creëren (een ander type koekje bijvoorbeeld).
- Product extension: een nieuw product in een onontgonnen marktsegment maar met een vergelijkbare doelgroep (bijvoorbeeld Montblanc met horloges, dezelfde doelgroep voor zakenlieden).
Voorbeelden van merkuitbreiding
Zoals bij alle marketingstrategieën brengt ook merkuitbreiding risico's met zich mee en zelfs vrij bekende merken zijn in de val van een onverstandige of riskante merkuitbreiding gelopen.
- Zippo: een merkuitbreiding om te heroverwegen: het beroemde Amerikaanse aanstekermerk stortte zich vol overgave in de productie van vrouwelijke parfums. De keuze voor een totaal andere en verzadigde sector, de verpakking die te veel op het oorspronkelijke product leek en een heel ander doelpubliek, leidde tot een complete mislukking!
- Durex: een succesvolle merkuitbreiding: al jaren produceert het bedrijf niet alleen condooms maar ook seks speelgoed en glijmiddelen die aansluiten bij de bedrijfswaarde van veilig seks, maar zich onderscheiden door speelse kleuren en merkidentiteit die zowel speels als delicaat zijn van de nieuwe productlijnen.
Een merkuitbreiding is zonder twijfel riskant, maar als deze zorgvuldig wordt bestudeerd, kan het de merk reputatie van het merk aanzienlijk vergroten.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.