De merkreputatie (in het Italiaans reputazione di marca) is niets anders dan de perceptie die gebruikers van het merk hebben.
De merkreputatie omvat veel elementen in zich.
Verschil tussen merkreputatie en merkbekendheid
De merkreputatie bevat veel heterogene marketingelementen.
Tot de merkreputatie behoren:
- de identiteit van het merk of brand identity
- het imago van het bedrijf (de brand image, inclusief ook het bedrijfslogo en de waarden die het met zich meebrengt)
- de bekendheid van het merk (of brand awareness)
- de positionering op de markt
Dus het grote verschil tussen merkreputatie en merkbekendheid ligt in het feit dat de eerste ook de tweede omvat, die op zich een enkel aspect van de merkreputatie is.
Terugkomend op ons basisconcept, wordt de merkreputatie gemeten aan de hand van de consistentie waarmee het merk zichzelf kan vertellen en overeenkomen met de verwachtingen van de gebruikers.
De merkreputatie varieert meestal niet veel in de loop van de tijd, maar het is gemakkelijk om de merkreputatie te verlagen als er risicovolle campagnes worden ondernomen die, misschien voor altijd, de geloofwaardigheid van het bedrijf in de ogen van de gebruikers kunnen ondermijnen.
De waardering en kennis (online en offline) van het merk leidt tot een toename van de eigen reputatie.
Wat is webreputatie
De grote uitdaging voor de belangrijkste merken is zonder twijfel het consolideren van hun online reputatie (de webreputatie).
Met webreputatie bedoel ik zich positioneren aan de top wat betreft geloofwaardigheid en consistentie met bedrijfswaarden ook op het web en dus het vergroten van de eigen merkreputatie die vaak, maar niet altijd, betekent dat men virale inhoud produceert.
Deze online promotieactiviteiten, zoals de inhoud van sociale media bijvoorbeeld, hebben de neiging om de waarde van het merk en de eigen webreputatie te verhogen.
Hoe je je merk reputatie online en offline kunt vergroten
Kwaliteit en consistentie boven alles!
Om je merk reputatie te verhogen is het essentieel om je bedrijfswaarden met consistentie en transparantie over te brengen.
Echtheid en nabijheid tot de gebruiker (op sociale media gebeurt dit via video’s en foto’s van dagelijkse bedrijfsactiviteiten bijvoorbeeld) helpt om behoeften en wensen van gebruikers te begrijpen en op te vangen.
Het zal ook belangrijk zijn om alles wat er over je merk wordt gezegd, online en offline, onder controle te houden, zodat je bij kunt sturen en je merk reputatie kunt monitoren.
Dit alles leidt tot een toename van de zichtbaarheid van het merk en een toename van het vertrouwen dat gebruikers in het merk zullen hebben!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.