De bufferstock è die praktijk die het bedrijf in staat stelt om een hoeveelheid voorraad op te slaan om zich te beschermen tegen onvoorziene schommelingen in vraag en aanbod.
É heel belangrijk om een goede keuze te maken van reserves om in het magazijn te houden om voorraadbreuken te voorkomen en de goederen die als voorraad worden gehouden in evenwicht te brengen. Het maken van een nauwkeurige keuze van hoeveelheden reserves kan moeilijk zijn, maar is ook zeer efficiënt in het geval dat de goederen uitverkocht raken (uitputting van voorraden).
Hoe houd je de bufferstock in evenwicht?
Veel bedrijven maken de fout om te veel voorraad aan te houden, te veel bufferstock kan leiden tot verspilling en het kan gebeuren dat de goederen niet worden verkocht en dus het geïnvesteerde geld niet terugverdienen.
Bedrijven zouden in staat moeten zijn om te voorspellen wat de vraag naar een product is en op hun beurt de juiste voorraad goederen aan te houden om elke klant tevreden te stellen die geïnteresseerd is in een bepaald product.
Maar alleen vertrouwen op de voorspellingen is niet genoeg om het verkoopdoel dat door het bedrijf is vastgesteld te bereiken, omdat het bijna onmogelijk is om onfeilbare vraagvoorspellingen te plannen.
Daarom is het belangrijk om te slagen in het "modelleren van de vraag", dat wil zeggen, het berekenen van de voorraadniveaus die nodig zijn om de klant tevreden te stellen.
Vraagmodellering betreft een zeer nauwkeurige voorspelling; het gaat erom alle dagelijkse gegevens over alle artikelen in elk verkooppunt te verzamelen en een nauwkeurige voorspelling te maken op basis van hoeveel artikelen er dagelijks worden verkocht.
Deze gegevens zijn altijd beschikbaar voor bedrijven die de historische gegevens van de vraag op het niveau van orderregels (de deel van een verkoop- of aankooporder die gedetailleerde informatie over een aangevraagd artikel specificeert) bewaren. Ze kunnen dus begrijpen of de maandelijkse of wekelijkse vraag is gegenereerd door één enkele bestelling of door kleinere bestellingen verdeeld over meerdere regels.
Vraagmodellering is een fundamenteel element om de toekomstige vraag te voorspellen en de benodigde voorraden in het magazijn te bepalen en zo een efficiëntere service en een stijging van de winst te garanderen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.