De call to action, ook wel CTA genoemd, is een Engelse term die “oproep tot actie” betekent. Het heeft in feite als doel de gebruiker aan te sporen om een bepaalde actie te ondernemen voor een onmiddellijke reactie.
È het een veelgebruikt hulpmiddel op het gebied van webmarketing en heeft als doel de gebruiker de actie te tonen die moet worden ondernomen, zodat hij kan bereiken wat hij zoekt.
Call to actions zijn meestal grote, kleurrijke klikbare knoppen, rond of vierkant, met daarin een tekst, namelijk een oproep tot actie, en geplaatst op een goed zichtbare pagina van de site, en worden veel gebruikt in landingspagina's.
De redenen waarom een call to action wordt gebruikt
- Om een dienst op een webpagina te ontdekken;
- Om een product op een e-commerce site aan te schaffen;
- Om je in te schrijven voor de nieuwsbrief;
- Om je gegevens achter te laten op een landingspagina;
- Om een aanbieding op je eigen website te promoten;
- Om een afbeelding of pagina in je sociale netwerk te koppelen.
Hoe maak je een call to action?
Voordat je een call to action maakt, moet je jezelf enkele vragen stellen:
Wat is jouw doel?
Wat wil je verkopen? Een dienst of een product?
Wil je dat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief?
Bij elke vraag moet je onthouden dat er bij elke tekst slechts één call to action hoort.
Om een call to action te creëren, moet je een directe boodschap gebruiken (ontdek meer, koop nu, reserveer nu, stuur een bericht), en die in staat is om te beschrijven wat de dienst biedt.
Om een effectieve call to action te hebben, moet de boodschap:
- Zichtbaar zijn: het moet op de juiste plaats worden geplaatst zodat het gezien wordt;
- Altijd de aandacht trekken: door een ontwerp te maken dat de gebruiker aanspreekt;
- Aantrekkelijke kleuren gebruiken: die zich onderscheiden en contrasteren met de kleuren van andere inhoud: om een onmiddellijk effect te bereiken, is het raadzaam levendige kleuren te gebruiken;
- Origineel zijn: nooit banaal en direct op het punt komen.
- Sommige extra informatie opnemen: het is zeer nuttig om in de tekst wat extra informatie op te nemen om deze completer te maken.
Hoe verbeter je de call to action?
Om de CTA te verbeteren geef ik jullie nuttige tips:
- Schrijf nooit in de tekst de knop "verzenden": gebruik “download nu”, “download je gratis exemplaar”, of hoe dan ook een formule die het aantal klikken verhoogt;
- Verberg de CTA niet: plaats deze altijd zodat hij zichtbaar is.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.