De cannibalisatie van verkopen è het marketingfenomeen dat zich ontwikkelt op het moment dat een product marktaandeel afneemt van een ander product van hetzelfde merk.
Waarom vindt cannibalisatie van verkopen plaats en wat zijn de kenmerken ervan
Enkele factoren die leiden tot een toename van de mogelijkheden voor cannibalisatie van verkopen zijn:
- Toename van de producten die door het betreffende merk worden gedistribueerd en een algemene prijsverlaging.
- Acties voor merkuitbreiding die de verkopen uit balans brengen ten gunste van het nieuwe, toegankelijkere product.
De term cannibalisatie è echt allesomvattend. In feite is de uiteindelijke oplossing vaak om de productie van het oude artikel te beëindigen en de verkopen van het nieuwe te bevorderen.
Vaak, helaas voor bedrijven, leidt cannibalisatie echter tot een aanzienlijke daling van de omzet, omdat het product dat het meest verkoopt, meestal marginaal lager geprijsd is dan het historische product (dat dus een hogere prijs had).
Om een goede merkuitbreiding te maken, is het bijvoorbeeld steeds belangrijker om een cannibalisatiepercentage te theoretiseren, dat wil zeggen een waarde die de mogelijkheid vertegenwoordigt dat het nieuwe product verkopen van het oudere product zal wegnemen.
Een geaccepteerde waarde is die welke ligt tussen en niet hoger is dan de Break Even Cannibalization Rate (BECR), die de marge van verkoopquota vertegenwoordigt die door het nieuwe product zijn geërodeerd, gedeeld door die van het al op de markt aanwezige product.
De cannibalisatie van verkopen (en winst) moet dus worden vermeden om een evenwichtige lijnproductie te behouden.
Voorbeeld van verkoopcanibalisatie
In marketing zijn er veel voorbeelden van canibalisatie. Een die veel bedrijven heeft aangetrokken, is de razendsnelle ontwikkeling van muzieksupporttechnologieën.
Eerst de cd's, daarna na korte tijd de mp3's en vervolgens ook streamingplatforms zoals Spotify.
Canibalisatie is soms een noodzakelijk kwaad om concurrentievoordelen voor het bedrijf te behalen en nieuwe markten te betreden.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.