De captive market is de markt die geen concurrenten heeft en zich daarom onderscheidt van alle andere door een hoge prijs van de producten.
Ze worden ook gebonden markten genoemd waarbij de potentiële klanten een zeer beperkt aantal competitieve leveranciers moeten ondervinden.
Wanneer het gaat om de captive market, kan de producent autonoom de prijs bepalen om de verkoophoeveelheid te verkrijgen.
Inderdaad, de klant kan alleen kiezen om te kopen wat beschikbaar is of helemaal geen aankoop doen.
Typen captive market
De captive markets omvatten:
- De voedselmarkten in cinema's, op luchthavens, op cruiseschepen en in sportarena's;
- I universitaire leerboeken;
- Amerikaanse kabelmaatschappijen.
In dit soort markt heeft de verkoper dus de overhand en zijn consumenten als "gevangenen".
Als er maar één winkel langs de lijn is, hebben consumenten geen andere keuze dan al hun voorraden daar te halen.
Wat cruise-schepen betreft, moeten passagiers aan boord wel in de winkels en bars aan boord van het schip consumeren en zijn ze dus gevangenen van het schip.
Tenslotte wordt dit soort markt, waar geen concurrenten zijn en de prijzen door de verkoper worden beheerd, ook wel onvolmaakte concurrentie genoemd.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.