Wat is de cluster

De cluster is een groep van subjecten (consumenten) of objecten (producten, merken) die worden gekenmerkt door verschillende eigenschappen en worden gegroepeerd op basis van bepaalde criteria.

De cluster wordt opgebouwd via statistische analyses die het mogelijk maken om individuen of objecten met gelijke kenmerken te koppelen.

Deze techniek wordt gedefinieerd als  clusteranalyse, en wordt gebruikt in de sector van  marketing voor de segmentatie van de markt.

Clusteranalyse

Clusteranalyse wordt gebruikt als specifieke steekproeftechniek, in plaats van causale.

Bij clustervoorbeeld, worden de eenheden van een statistische steekproef samengevoegd waarin een aantal homogene kenmerken zijn waargenomen en worden ze vervolgens gegroepeerd in groepen.

Deze steekproeftechniek biedt verschillende voordelen, namelijk:

  • Beheersing van de kosten van het onderzoek;
  • Beperkt aantal clusters.

Dankzij de clustertechniek is het gemakkelijker om subjecten of objecten met homogene kenmerken te vinden.

Computercluster

Als we specifieker ingaan op de informatica, bestaat een computercluster uit een aantal onderling verbonden machines die parallel werken.

Het gebruik van dit systeem maakt het mogelijk om zeer complexe bewerkingen uit te voeren.

Het clustersysteem garandeert de beschikbaarheid van gegevens op een volledig transparante manier voor de gebruiker.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.