Wat is commerciële distributie

De commerciële distributie è een instrument dat bedrijven in staat stelt om een product rechtstreeks van de markt naar de eindgebruiker te brengen.

Het is è een van de elementen van de 4P van het marketingmix en wordt gedefinieerd als een geheel van instellingen en marketingstrategieën die opereren om een product of dienst al beschikbaar te maken voor de consument voor gebruik.

In wezen betreft de commerciële distributie, bedrijven die eigen producten vervaardigen en beslissingen nemen over de keuze van distributiekanalen: het type tussenpersonen, het aantal niveaus van tussenhandel dat moet worden geplaatst tussen de producent en de consument.

Typen commerciële distributie

De keuze van het distributiekanaal en de marketingkanalen hangt af van de typen producten en de kenmerken die ze bieden. Elk distributiekanaal wordt gedefinieerd:

  • Direct: wanneer er geen tussenpersonen zijn tussen het bedrijf en de eindklant;
  • Kort: wanneer er slechts één tussenpersoon is;
  • Lange: wanneer er meerdere tussenpersonen zijn.

Bovendien, als men besluit een kanaal met tussenpersonen te gebruiken, moeten bedrijven de meest geschikte distributiekanalen kiezen om de gestelde doelen te bereiken.

Er zijn dus verschillende soorten commerciële distributie die voldoen aan elke behoefte:

  • Fysieke distributie: beantwoordt aan de problemen van het verplaatsen van goederen van productieplaatsen naar consumptieplaatsen.  Het betreft alle b besluiten met betrekking tot de fysieke beweging van goederen: de keuze van magazijnen en verkooppunten, de hoeveelheid voorraad die in het magazijn moet worden gehouden. Via fysieke distributie probeert het bedrijf te zorgen voor continu voortdurend de aanwezigheid van het product op de markt;
  • De intensieve distributie: maakt het product beschikbaar op zoveel mogelijk verkooplocaties. Dit type wordt meestal gekozen voor voedingsproducten;
  • De exclusieve distributie: houdt in dat er slechts één tussenpersoon per geografisch gebied wordt gebruikt, dit wordt gekozen voor producten zoals auto's, sieraden, haute couture kleding;
  • De selectieve distributie: vindt plaats wanneer een bedrijf bepaalde detailhandelswinkels in een specifiek geografisch gebied selecteert om hen de verkoop van zijn producten toe te vertrouwen. Dit type distributie wordt vooral gebruikt voor producten waarvoor het nodig is om verkooppunten te gebruiken die een adequaat serviceniveau bieden.

De snelheid van levering, samen met een kwaliteitsproduct, kan een voordeel zijn voor het bedrijf dat commerciële distributiestrategieën toepast om een optimale balans te vinden tussen de kwaliteit van de service en onmiddellijk gebruik.

Belangrijk! Het bedrijf moet de nodige voorraden hebben om te voldoen aan elk type biosneed en verzoek van een consument. Wanneer een onderneming niet over voldoende voorraden beschikt, doet zich de out of stock (oftewel voorraadtekort) voor.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.