Wat is communicatie

Communicatie is een fundamenteel element wanneer je besluit een marketingstrategie te implementeren.

Het doel van communicatie is om een product te promoten om de producent dichter bij de klant te brengen.

In de praktijk slaagt communicatie erin een reclameboodschap op een overtuigende manier over te brengen.

Maar waarom is het zo belangrijk?

Omdat het mogelijk maakt om producenten inzicht te geven in de behoeften van consumenten.

Bovendien kunnen communicatiemiddelen worden gebruikt om de eigen en diensten bekend te maken.

Wanneer een merk een eigen identiteit ontwikkelt, moet het ook weten hoe het zijn relaties met de klant kan onderhouden om door de klant erkend te worden en later loyaliteit op te bouwen.

Dit kan alleen gebeuren via communicatieactiviteiten.

De afdeling van een bedrijf die zich bezighoudt met communicatie, houdt zich bezig met het oplossen van publieke relaties, het ontwikkelen en implementeren van promotiecampagnes, het controleren van de toon van het bedrijf in de communicatie met klanten en ervoor zorgen dat de gebruikte toon geschikt is voor de doelgroep.

Kenmerken van communicatie

Zoals we al zeiden, wanneer je besluit een marketingplan uit te voeren, is communicatie een integraal onderdeel.

Als er in de marketingmix de 4P's zijn, wordt communicatie daarentegen gekenmerkt door  7C:

  • Volledigheid (Completeness): een communicatie moet, om effectief te zijn, alle nuttige informatie bevatten om eventuele twijfels voor te zijn en op te helderen. Op deze manier heeft de ontvanger de nodige elementen om een beslissing te nemen;
  • Bondigheid (Conciseness): de informatie moet consistent zijn met het doel, zodat de ontvanger zich kan concentreren op de belangrijke informatie;
  • Overweging (Consideration): De communicator moet rekening houden met de doelgroep die hij of zij aanspreekt;
  • Concretisering (Concreteness): om effectief te zijn, moet de communicatie gebaseerd zijn op echte gegevens en voordelen;
  • Hoflijkheid (Courtesy): beleefdheid en tone of voice gaan hand in hand; men mag nooit agressief overkomen. Gebruik communicatie die geschikt is voor jouw publiek en respecteer de verschillende culturen;
  • Duidelijkheid (Clearness): de communicatie moet gemakkelijk te begrijpen zijn;
  • Correctheid (Correctness): in de communicatie mogen geen fouten van grammatica of synthese aanwezig zijn.
  • Als je een effectieve marketingstrategie wilt realiseren, zijn de kenmerken van de communicatie een zeer belangrijk element om je doelen te bereiken.

      Verschillen tussen Marketing en Communicatie

      Marketing is het geheel van bedrijfsbeleid dat zich bezighoudt met de uitwisseling van goederen en diensten.

      In de praktijk identificeert het bedrijf de behoeften en wensen van de klant en zorgt ervoor dat deze worden vervuld.

      De communicatie helpt bij het identificeren van de doelgroep consumenten, vindt een markt voor het product en stelt verschillende strategieën vast.

      Dus, wanneer een marketingplan wordt opgesteld, hebben de twee definities verschillende taken:

      • Marketing controleert de communicatie, reclame, public relations en promotie;
      • Communicatie is verantwoordelijk voor het leveren van de boodschap, eerder vastgesteld door de marketingafdeling.

      Dus volgt Marketing de strategieën vanaf de vroege fasen, terwijl Communicatie belangrijker wordt in latere fasen.

      Waarom marketing en communicatie belangrijk zijn

      De activiteiten van Marketing en Communicatie zijn noodzakelijk voor het bedrijf:

      • Om de behoeften van consumenten te begrijpen en een dialoog aan te gaan;
      • Om de eigen merkidentiteit te communiceren;
      • Om uw producten/diensten te verkopen.

      Met de opkomst van sociale netwerken zijn Marketing en Communicatie begonnen met het toepassen van storytelling.

      Tenslotte werken ze aan de klant, die centraal moet staan in alle mogelijke strategieën; de klant legt het probleem bloot en de communicatie moet erin slagen hem te overtuigen dat hij met dat type product de oplossing zal vinden.

      Deel dit artikel op sociale media:
      Wil je beginnen met werken met het web?

      Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

      Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

      Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

      Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.