Wat is de copystrategie

De copystrategie is een papieren document dat de belangrijkste elementen van een reclame-strategie bepaalt.

Deze term kunnen we vertalen als "schrijven van de strategie" en in de loop der tijd is het een zeer belangrijk instrument geworden voor de relatie tussen klant en bedrijf.

De structuur van de copystrategie

We kunnen de copystrategie structureren in de volgende punten:

  • De benefit: het is het basis element van het reclamebericht dat consumenten aanspoort om jouw product te kiezen en niet dat van de concurrenten;
  • De insights: de onbevredigde behoefte van de consument en de belofte van de oplossing;
  • De reason why: het argument van de belofte dat de voordelen die het product biedt geloofwaardig maakt;
  • De ondersteunende bewijs: dat de geldigheid van de belofte aantoont door middel van een specifieke eigenschap of gedrag van de consument;
  • De tone of voice: de presentatie van de voordelen die het product biedt; 
  • De target: het publiek waarvoor jouw advertentieboodschap is bedoeld. 

Hoe maak je een effectieve copystrategie?

Om te beginnen met het maken van een copystrategie moet je eerst focussen op de kennis van een product, elk detail goed bestuderen en zorgen voor een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Het is mogelijk om een effectieve copystrategie te maken door verschillende fundamentele punten te volgen:

  • Het doel van de briefing vaststellen;
  • De positionering van het product vaststellen (welke positie het inneemt ten opzichte van de concurrenten); 
  • De voordelen (de voordelen die de klant kan halen uit wat de reclame belooft) vaststellen;
  • Het imago vaststellen dat aan het product en zijn packaging wordt toegekend; 
  • De toon van de stem vaststellen waarmee we het product willen presenteren (leuk, ernstig, serieus, formeel).

Andere nuttige elementen om de copystrategie van een reclamecampagne te definiëren kunnen zijn: de doelgroep, de merkpositionering, de merk karakter, de merkpersoonlijkheid.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.