De copytest is een kwalitatief onderzoek dat wordt uitgevoerd vóór de lancering van een reclamecampagne.
Het wordt gedaan op een kleine steekproef van consumenten om reacties van hen te verkrijgen met betrekking tot ideeën en creatieve voorstellen die het bedrijf ter beschikking stelt, om vervolgens zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te verbeteren wat de klant afkeurt.
Het doel van de copytest is om de reclameboodschap te testen om de communicatieve capaciteit, het begrip en of het in de smaak valt bij het publiek te verifiëren. Bovendien maakt het mogelijk om te beoordelen of de boodschap geschikt is voor de vastgestelde doelstellingen van het communicatieplan, zodat het risico op ineffectieve of inconsistente campagnes ten opzichte van de doelstellingen die het bedrijf heeft gesteld, tot een minimum kan worden beperkt.
Hoe maak je een copytest?
Om een copytest te maken is het noodzakelijk om een groep consumenten te nemen en online tests uit te voeren door doelen te selecteren die geoptimaliseerd moeten worden:
- CTR (klikpercentage): toont de frequentie waarmee mensen die jouw advertentie zien erop klikken.
- Inkomsten per bezoek: toont hoeveel gemiddelde inkomsten mensen genereren.
- Actiegraad: toont het percentage bezoeken dat resulteert in een actie, zoals een aanmelding voor een nieuwsbrief.
- Transactiegraad: toont het percentage bezoeken dat heeft geleid tot een aankoop.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.