Wat is corporate advertising

Corporate advertising, ofwel institutionele reclame is een vorm van communicatie gericht op het bevorderen van het imago van het bedrijf.

Dit type reclame kan worden gebruikt om het bedrijfsimago op te bouwen of zelfs alleen maar te versterken en om het zoeken naar de doelgroepen te vergemakkelijken, dat wil zeggen de eigen target doelgroep.

Het doel van corporate advertising is dus een gunstig imago van de organisatie te creëren via een reclamecampagne in de ogen van één of meer stakeholders (betrokken partijen bij een project van een bedrijf).

Het bedrijf vertrouwt op institutionele communicatie om de relaties met een aantal gesprekspartners te versterken die actief zijn in de verschillende sectoren van een bedrijf en die dus invloed hebben op het bereiken van de bedrijfsdoelen.

De gesprekspartners kunnen zijn:

  • Aandeelhouders;
  • Institutionele en politieke subjecten;
  • Consumentenbelangenorganisaties;
  • Informatieve organen.

Wat betreft het web, is de institutionele communicatie toevertrouwd aan online communicatiemiddelen zoals:

  • Website;
  • Blog;
  • Sociale netwerken.

In tegenstelling tot de klassieke institutionele campagnes, stellen ze het bedrijf in staat om zich veel sneller met succes te verhouden tot zijn doelgroep.

Voorbeelden van corporate advertising

IKEA: verrast altijd met een van zijn institutionele spots.

In deze spot creëert Ikea een webserie van vier seizoenen met als hoofdrolspeelster de actrice Illeana Douglas, die op een romantische manier haar beslissing vertelt om van actrice over te stappen naar verkoopster in een Ikea-winkel.

De hele serie is opgenomen in echte winkels van het merk en de programma's laten zien hoe het leven in de keuken van een professioneel restaurant of op een bouwplaats er echt aan toe gaat.

De medewerkers van Ikea, in Amerika voor de huizen van klanten als een team van professionele stylisten, om hen te helpen bij de moeilijkste keuzes, filmen natuurlijk alles en publiceren het op YouTube zoals in een documentaire.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.