Wat is Corporate Social Responsibility

Corporate Social Responsibility, of eenvoudiger gezegd Maatschappelijke Verantwoordelijkheid van Ondernemingen, kan worden gedefinieerd als een vorm van vrijwillige verantwoordelijkheid. 

Corporate Social Responsibility wordt aangenomen ten opzichte van hun stakeholders, dat wil zeggen de belangrijkste sociale gesprekspartners, zoals hun werknemers, klanten, leveranciers en, in het geval van beursgenoteerde bedrijven, de aandeelhouders. In eenvoudige bewoordingen, de gemeenschap waarin het bedrijf werkt en waarmee het interactie heeft.

De definitie Corporate Social Responsibility komt uit de economische/financiële jargon, en betreft de ethische implicaties die de strategische visie van het bedrijf beïnvloeden die voortkomen uit het effectief beheren van sociale en ethische impactproblemen die zich binnen hen of in de omgevingen waarin ze opereren kunnen voordoen.

Waarom is Corporate Social Responsibility belangrijk?

Het concept van Corporate Social Responsibility heeft verre wortels in de tijd. Al in 1928, met de oprichting van het eerste voorbeeld van "microkrediet", vond het zijn realisatie in de Verenigde Staten met de creatie van het ethische investeringsfonds Pioneer fund in Boston.

In de loop van de 20e eeuw hebben steeds meer ondernemers zich afgevraagd wat de beste manier was om "ondernemingen te voeren", welke de meest duurzame manier was, en wat de sleutelpunten waren van een correcte en waardevolle Corporate Social Responsibility:

  • Creëren van gedeelde waarde, door middel van eerlijke handel;
  • Ethisch: zonder dit is het niet mogelijk om zaken te doen;
  • Maatschappelijke betrokkenheid, via liefdadigheids- en vrijwilligersactiviteiten in gemeenschappen;
  • Verbeteren van de arbeidsomstandigheden van hun werknemers;
  • Bescherming van het milieu en de gezondheid;
  • Energie besparen;
  • Correctheid van informatie, reclame en bedrijfsinformatie.

Voordelen van Corporate Social Responsibility

De waardering van Corporate Social Responsibility zorgt ervoor dat de eindklant zich kan herkennen in de bedrijfswaarden, die vergelijkbaar zijn met de eigen waarden, en zo niet alleen een product koopt, maar een volledige bedrijfsfilosofie: men streeft er dus niet langer naar om slechts een eenvoudig object of een dienst te verkopen, maar via Corporate Social Responsibility creëert het bedrijf een gemeenschap van trouwe en betrokken klanten, die in de loop der tijd producten en diensten zullen kopen.

Volgens een enquête gepubliceerd door het World Economic Forum, willen 9 op de 10 Europese burgers leven in een duurzamer en rechtvaardiger wereld.

Hoe kan deze gegevens worden gekoppeld aan de voordelen die Corporate Social Responsibility voor het bedrijf met zich meebrengt?

Het is een duidelijke boodschap van de consumenten, de managers van grote multinationals kunnen niet anders dan hier rekening mee te houden om nieuw leven in het bedrijf te blazen.

Voorbeelden van correcte Corporate Social Responsibility

Hoe kan men Corporate Social Responsibility op de juiste manier interpreteren binnen het eigen bedrijf? Laten we eens kijken naar hoe de top spelers wereldwijd zich hebben gedragen.

Google, Amerikaanse multinational en marktleider, heeft een groene koers ingezet en besloten om keuzes te maken die gericht zijn op het beschermen van het milieu met zijn programma Google Green.

  • Ze hebben de datacenters vernieuwd om 50% minder energie te verbruiken;
  • Ze hebben een miljard dollar toegewezen aan projecten voor hernieuwbare energie, waar mogelijk gebruikmakend van deze energie op hun locaties;
  • Ze hebben recycling en afvalscheiding onder hun werknemers gepromoot.

Dit alles heeft positieve zichtbaarheid voor het bedrijf gecreëerd en heeft zijn Brand Awareness verbeterd, terwijl Google ook aanzienlijke bedragen heeft bespaard die opnieuw in andere sectoren konden worden geïnvesteerd.

Hoe kan jouw bedrijf een voorbeeld nemen aan deze case study?

Bijvoorbeeld door het bevorderen van gescheiden afvalinzameling onder de werknemers, door ze uit te rusten met herbruikbare, personaliseërbare mokken voor de koffiepauze, door energiebesparende lampen te installeren en door de verwarmings- en airconditioningsystemen op intelligente wijze in te stellen.

Lego, een geliefd bouwmerk, werkt al jaren samen met Unicef om de voordelen van spel in de ontwikkeling van kinderen te bevorderen.

Microsoft heeft in 2018 1,4 miljard dollar aan software en diensten gedoneerd aan non-profitorganisaties over de hele wereld en bovendien informatica cursussen aangeboden aan 12 miljoen jongeren in 54 landen. Dit zijn slechts enkele ideeën om inspiratie op te doen voor het introduceren van een Corporate Social Responsibility ethiek binnen jouw bedrijf.

Tot slot was in de oude businessmodellen het enige bedrijfsdoel het maximaliseren van winst. Met Corporate Social Responsibility moet het nastreven van winst hand in hand gaan met de rol die het bedrijf speelt in de gemeenschap waarin het opereert. Niet alleen geld, maar ook ethiek, waarde toevoeging en het nastreven van gemeenschappelijk welzijn.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.