Het DMP, ook bekend als data management platform, è een hulpmiddel dat wordt gebruikt om de gegevens die een bedrijf verwerft via advertentiekanelen te versterken.
In feite is het een platform dat het mogelijk maakt om grote hoeveelheden gegevens die uit verschillende bronnen komen in real-time te beheren.
Het is zeer belangrijk omdat het in staat is om informatie te genereren over de doelgroepen die zijn verdeeld tussen de verschillende adverteerders.
Hoe werkt het DMP?
Een DMP-platform verzamelt niet alleen gegevens uit verschillende bronnen, maar organiseert ze ook om belangrijke informatie te verkrijgen via een proces gebaseerd op algoritmen. Daarnaast voert het drie fundamentele acties uit:
- Genereert gegevens om doelgroepe segmenten te verkrijgen: op DMP-platforms is het belangrijk om de verkregen gegevens met elkaar in verband te brengen om de verschillende interesse-segmenten te identificeren;
- Stuur de gegevens om door te gaan met de aankoop: dit zijn gegevens die bevatten: de doelgroep, de berichten, de kanalen en de apparaten;
- Werk op een dubbele kanaal: Installeer een code op de webpagina's, waaruit informatie wordt verzameld, verwerkt en rechtstreeks naar de server wordt gestuurd die verantwoordelijk is voor de advertenties.
De gegenereerde codes voegen cookies toe aan het browsen wanneer gebruikers de site bezoeken. Dankzij cookies is het mogelijk om informatie over gebruikers te verzamelen die later kan worden gebruikt om advertenties van producten of diensten weer te geven die consumenten kunnen interesseren, waardoor ze potentiële klanten worden.
Typen gegevens van een DMP
Een DMP-platform kan alleen goed functioneren als het alle gegevens verzamelt en beheert die nodig zijn om een effectieve marketingstrategie te genereren; er zijn drie soorten gegevens:
1st party data
Deze gegevens kunnen informatie bevatten die gebruikers spontaan hebben verstrekt door een eenvoudig contactformulier in te vullen, met betrekking tot de interesses die gebruikers op een willekeurige webpagina hebben getoond.
De types 1st party data zijn:
- Webpagina;
- Sociale kanalen;
- Emailmarketingcampagnes;
- Landingspagina's;
- Mobiele apps.
2nd party data
Dit zijn de 1st party data van anderen, in wezen zijn het gegevens die niet aan een merk zijn gekoppeld, maar aan een concrete bron die wordt verkregen wanneer een adverteerder rechtstreeks contact opneemt met een platform en zijn gegevens verkrijgt.
Bijvoorbeeld: een merk van fietshelmen kan zijn eigen 1st party data verkopen aan een bedrijf dat fietsen produceert;
Gegevens van derden
Dit zijn meestal aangekochte gegevens die afkomstig zijn van externe bronnen voor adverteerders en de verzamelde gegevens houden rekening met verschillende aspecten zoals:
- Leeftijd;
- Geslacht;
- Burgerlijke staat;
- Opleidingsniveau;
- Sociaal-professionele categorie;
- Aantal kinderen;
- Interesses;
- Geografische locatie.
Het zijn gegevens van minder waarde in vergelijking met de vorige, maar ze zijn essentieel om segmenten van het publiek te verkrijgen.
Dit platform è belangrijk voor het helpen van een bedrijf toegang te krijgen tot een unieke database die betrekking heeft op het bedrijf, en biedt gebruikers een unieke ervaring via de verschillende gebruikte marketingkanalen, in feite worden DMP's gebruikt om de advertentiehandel te optimaliseren.
Kennis van je klanten è zeer belangrijk, net zoals het belangrijk is om de gegevens te kennen die elk bedrijf verzamelt in de dagelijkse interacties met gebruikers.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.