De effectiviteit van reclamecommunicatie heeft in wezen te maken met het vermogen om de doelstellingen te bereiken die zijn vastgesteld door een reclamecampagne.
Een reclamecampagne wordt uitgevoerd om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep, ook wel doelgroep genoemd, en om de effectiviteit ervan te evalueren.
Daarom is het belangrijk om te beoordelen of de advertentietekst erin is geslaagd om zijn beoogde publiek te bereiken en vooral de vastgestelde doelstellingen.
Hoe de effectiviteit van reclame te meten
Om de effectiviteit van reclame te meten, vertrouwt men op verschillende beoordelingscriteria die van elkaar verschillen, namelijk:
- Evaluatie van de campagne op basis van het totale responsniveau van de doelmarkt;
- Evaluatie van de campagne op basis van de respons via verkoopgerelateerde indicatoren;
- Evaluatie van de campagne op basis van de respons van elk individueel persoon.
Dit type evaluaties wordt uitgevoerd door het meten van de verandering in het aankoopgedrag van potentiële klanten en herinneringstests, herkenning, overtuiging en populariteit van het merk en het product, waarbij de advertenties worden geëvalueerd aan de hand van hoe goed consumenten zich deze kunnen herinneren.
Er is geen specifieke methode om de effectiviteit van de reclamecampagne te meten, maar er zijn criteria vastgesteld die kunnen helpen te begrijpen of het gewenste resultaat is behaald.
Meten van reclame-effectiviteit: aankoopgedrag
Het criterium voor het aankoopgedrag van klanten, betreft de beschikbaarheid van gestandaardiseerde verkoopregistratiesystemen, deze gegevens stellen in staat om het effect van reclamecampagnes op de consument te analyseren, waardoor het mogelijk is om de veranderingen in de verkopen van het begin tot het einde van de campagne te verifiëren.
De effectiviteit van de campagne en de verkopen hangt af van verschillende factoren:
- Wijzigingen in het product;
- Wijzigingen in de prijs;
- Wijzigingen in de service;
- Gedrag van verkopers;
- Gedrag van distributiekanalen;
- Acties van concurrenten;
- Omgevingsfactoren.
Deze factoren beïnvloeden de nauwkeurigheid wanneer men het effect van een reclamecampagne op de consument meet en vooral de effectiviteit.
Meten van reclame-effectiviteit: herkenningstest, herinnering en overtuiging
Om de effectiviteit van een reclamecampagne te meten, worden er tests uitgevoerd om de herkenning van het reclamebericht door de doelgroep vast te stellen.
Dit gebeurt via interviews, waarbij wordt gevraagd of ze de advertentie hebben opgemerkt en of ze deze aan het merk konden koppelen.
Wat betreft de herinnering aan de reclame, wordt dit gedaan via een telefoongesprek met ongeveer 150-300 mensen, de dag na de uitzending van een programma, om te controleren of ze zich een bepaalde commercial of een bepaald product herinneren.
Het beste criterium om de effectiviteit van een reclamecampagne te meten, is tenslotte de overtuigingstest.
Deze wordt uitgevoerd door middel van het vermogen om klanten over te halen tot aankoop.
Dergelijke tests worden uitgevoerd door de verandering in voorkeuren van een steekproef van consumenten vast te leggen nadat zij aan een reclameboodschap zijn blootgesteld.
De tests die zijn uitgevoerd op consumenten, hangen af van de aspecten die men wil evalueren.
Het uitvoeren van tests over de effectiviteit van reclame è essentieel voor het bedrijf om te begrijpen hoezeer de klant wordt aangetrokken door het reclamebericht en hoe effectief de reclamecampagne is, om de verkopen en de conversies te verhogen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.