Wat is frequentie

Wanneer we het over frequentie hebben, verwijzen we naar de  gemiddelde frequentie die, in relatie tot een bepaalde periode, het gemiddelde aantal keren aangeeft dat de personen die tot de eigen doelgroep het bericht tijdens een reclamecampagne hebben gezien.

De gemiddelde frequentie wordt bepaald op basis van de verhouding tussen bruto contacten (dat wil zeggen, dezelfde persoon die meerdere keren een reclamebericht heeft bereikt) en netto contacten (soma van de individuen die tot de doelgroep behoren die voor de campagne is gekozen).

Om de effectiviteit van een mediaplan te evalueren, dat wil zeggen het actieplan georganiseerd door mediacentrum voor de uitzending van zijn advertising de dekking en de frequentie zijn de belangrijkste indicatoren.

Effectieve gemiddelde frequentie

Laten we uitgaan van de veronderstelling dat de gemiddelde frequentie ook bekend staat als het acroniem OTS (opportunity to see).

Het wordt vergeleken op basis van het feit dat het alleen de kanspercentage voorspelt dat individuen die tot de doelgroep behoren, worden bereikt door het reclamebericht.

Bijvoorbeeld, in een reclame waarin het communicatiemiddel de TV is, vertegenwoordigt de frequentie de mogelijkheid dat individuen de advertentie kunnen zien op basis van de vooraf bepaalde tijdsperiode voor het verloop van een reclamecampagne.

Het wordt gedefinieerd als effectieve frequentie, wanneer het gemiddelde aantal blootstellingen aan de communicatiemiddelen van een reclame voldoende is om een reactie te krijgen van de individuen voor wie het bericht bestemd is.

In wezen vertegenwoordigen alle onderwerpen die een aantal keren lager of hoger zijn dan het aangegeven aantal als effectieve frequentie verspilde contacten, dat wil zeggen dat ze geen aandacht dwingen om het bericht te verspreiden.

Maar hoe bepalen we een gemiddeld aantal dat als effectief kan worden beschouwd? Dankzij de frequentieverdeling. 

De frequentieverdeling houdt zich bezig met de verdeling van contacten in relatie tot het aantal blootstellingen aan het reclamebericht, dat wil zeggen het aantal mensen dat slechts één keer, slechts twee keer enz. is bereikt.

Middelfrequentiestrategieën

Om de waarde van de gemiddelde frequentie te beheersen en het bericht aan een groot aantal mensen binnen je doelgroep te tonen, kunnen verschillende strategieën worden gebruikt:

  • De advertentie laten draaien;
  • De plaatsingen splitsen;
  • Verschillende marketingdoelen vaststellen;
  • De advertentie gelijkmatig tonen, maar met een limiet van één keer per dag.

De frequentie van Facebook è een metriek die meet hoe vaak een reclame door een gebruiker wordt gezien.

Naarmate de frequentie toeneemt, stijgen ook de acquisitiekosten, maar is er meer kans dat de advertentie wordt weergegeven aan een publiek dat echt geïnteresseerd is in jouw campagne en jouw gesponsorde product of dienst.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.