Wat is de GDO?

GDO is een acroniem voor Grote Distributie Organisatie. Met GDO wordt de evolutie van detailhandel bedoeld (dat wil zeggen, die als klanten de eindconsumenten heeft) die steeds populairder wordt over de hele wereld.

Het GDO-detailhandelsmodel is ontstaan in Frankrijk in 1830 toen de eerste "warenhuizen" begonnen te verschijnen.

De verkooppunten van de GDO zijn georganiseerd en geclassificeerd op basis van hun grootte en hun structurele kenmerken.

Kenmerken en classificatie van de GDO

De volgende vallen onder de GDO:

  • Hypermarkten: moeten groter zijn dan 2500 vierkante meter om als zodanig te worden gedefinieerd
  • Supermarkten: moeten een grootte hebben van 400 tot maximaal 2500 vierkante meter
  • Zelfbedieningswinkels: met grootten variërend van 200 tot 400 vierkante meter
  • Kortingswinkels en cash & carry: met een grootte die varieert tussen de 200 vierkante meter en 1000, maar met een zeer beperkt aantal productsoorten

Verschil tussen GD, DO en GDS

Het grote onderscheid van de GDO is tussen GD en DO.
  • De GD is de grote distributie. Dit omvat grote supermarktketens zoals LIDL of Auchan, die een enkele eigenaar (de moedermaatschappij) hebben en andere submerken georganiseerd met dezelfde bedrijfsdynamiek. De verkooppunten van de GD hebben een uitgebreid netwerk over het hele gebied.
  • De DO is de georganiseerde distributie. Voorbeelden hiervan zijn Conad of Coop en andere groepen die in feite georganiseerd zijn via coöperaties of organisaties maar met verschillende eigendommen.
Tenslotte bestaat er een ander type bedrijfsorganisatie: de GDS.
Met GDS wordt de gespecialiseerde grote distributie bedoeld.
Voorbeelden hiervan zijn ketens zoals Acqua & Sapone (gespecialiseerd in persoonlijke verzorging), Euronics (referentiepunt voor elektronica) en al die groepen die alleen in een bepaalde productsector zijn gespecialiseerd.

Voordelen van de GDO

De voordelen van het aansluiten bij een bredere handelsorganisatie zijn divers:
  • Meer onderhandelingskracht: een gevestigd merk achter je hebben stelt de eigenaar in staat om met leveranciers te onderhandelen met een aanzienlijk andere relevantie dan de kleine ambachtsman.
  • Fiscale ondersteuning en opleiding: in veel gevallen stelt lidmaatschap van de GDO je in staat om belasting- en fiscale ondersteuning te krijgen, naast het bieden van doorlopende training voor werknemers.
  • Verlichting voor huur en verhuur: in veel gevallen biedt lidmaatschap van deze organisaties een verlichting op vastgoedniveau voor de verkoop en aankoop van panden en voor huurverplichtingen.
Niet alleen grote supermarkten maken deel uit van de GDO en de GDS, maar ook veel andere toonaangevende ketens in andere sectoren: van elektronica tot persoonlijke verzorging, van kleding tot sport (Decathlon als voorbeeld van een momenteel populair merk).
Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.