Wat is de lay-out

De lay-out is het ontwerp, de grafische vormgeving en de structuur van een website.

Het doel is om gebruikers alle informatie die op een website aanwezig is te presenteren, en hen te helpen toegang te krijgen tot de belangrijkste informatie. Over het algemeen verlaten mensen een site heel snel als ze de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden, daarom is het erg belangrijk om een goede lay-out te maken.

Hoe maak je een lay-out?

Om een lay-out te maken is het belangrijk om verschillende fasen te volgen:

  • Plaatsing van het logo: het is goed om dit altijd linksboven te plaatsen;
  • Plaatsing van het menu: dit moet op elke pagina aanwezig zijn, bovenaan. En bij voorkeur moet het zichtbaar blijven tijdens het scrollen door de pagina's;
  • Waardepropositie & Call To Action: è de eerste inhoud die de gebruiker op jouw site ziet en dat is het probleem dat de klant heeft en hoe jij het kunt oplossen. Het kan worden gerealiseerd in grafische of tekstuele vorm;
  • Footer: È aanwezig en gelijk op alle pagina's van de site en bevat de gegevens die nuttig zijn voor gebruikers: de contactgegevens, het adres, sociale iconen, privacypagina's;
  • Een weblayout ontwerpen: dit kan gedaan worden met Photoshop, een veelgebruikte software voor het maken van ontwerp;
  • De lijnen en vormen van de layout schetsen om de gebruiker te begeleiden: een duidelijk en leesbaar element voor de gebruiker;
  • Kies overtuigende kleuren: die de aandacht van de gebruiker trekken;

Hoe een responsieve layout te maken

Om een responsieve layout te creëren kunnen we in fasen werken:

Allereerst moeten we de elementen van responsive design begrijpen, en we moeten hebben:

  • Vloeibare grids;
  • Vloeibare afbeeldingen;
  • Media queries: de technische specificaties die nodig zijn om het gedrag van pagina's te beheren, afhankelijk van het type apparaat.

Daarna, de elementen van een vaste lay-out hebben:

  • logo;
  • navigatiemenu;
  • afbeeldingslide;
  • diensten;
  • dienstentekst;
  • blog;
  • blogartikelen.

Belangrijk! Zorg voor een vloeiende en goed leesbare tekst die zich aanpast aan de gekozen doelgroep.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.