De jingle è de muzikale melodie die je bijblijft wanneer je een reclame ziet.
De jingle è een element van fundamenteel belang in reclames (televisie, digitaal of zelfs radio) omdat reclame en dus het merk vaak worden geassocieerd met die paar noten die strategisch zijn gemaakt.
Hoe een jingle te maken en wat zijn de kenmerken
De jingle moet in enkele seconden de bedrijfswaarden overbrengen en super effectief zijn.
De kenmerken van de jingle zijn:
- Lengte: moet kort en krachtig zijn (tussen 5 en 15 seconden totaal);
- Herkenbaarheid en uniciteit: moet onmiddellijk herkenbaar zijn en alleen dat merk kan zich identificeren met die noten;
- Oogwormmelodie: moet bestaan uit noten die een gedefinieerde oogwormmelodie creëren casthy.
Verschillen tussen jingle, indent en bumper
Zoals vaak het geval is, wordt de term jingle misbruikt è vaak gebruikt in onjuiste contexten.
Als de jingle è een korte reeks noten is, zijn de indent en de bumper twee iets specifiekere aspecten:
- De indent: è precies het geluid dat wordt ingevoegd in de frames (of in de seconden van stem in radiospots) die het logo van het merk associëren met de slogan (voorbeelden hiervan zijn "Das auto" dat zeer populair was in de vroege jaren 2000, van Volkswagen met een stem die de lage noten benadrukt);
- De bumper: è het muzikale moment dat voorafgaat aan het zwart van de reclame. In Italië wordt dit weinig gebruikt omdat, vaak, de reclames worden ingekort ten opzichte van de originele formats.
De jiingle is dus een krachtig marketinginstrument dat de merkidentiteit versterkt en deel uitmaakt van wat men noemt auditieve marketing.
Let op: de jiingle is volledig anders dan de soundtrack van de commercial. We hebben het namelijk over een paar noten en niet over een bewerkt nummer voor een hele commercial.
Voorbeelden van jiingle
Sommige jiingles zijn oud maar nog steeds actueel vandaag de dag.
Hier zijn enkele echt belangrijke voorbeelden van hoe de jiingle je kan helpen om een merk jarenlang te herinneren.
Hier is een voorbeeld van een jiingle, misschien een beetje gewaagd omdat het gaat om een herhaalde zin met achtergrondmuziek, maar die desondanks precies, dat moet gezegd worden, passend is!
Laten we het hebben over de legendarische spot van Pompea die meteen de grote voordelen van hun kousen ten opzichte van andere laat zien.
Een ander prachtig voorbeeld van pure jingle is Valfrutta met de onnavolgbare zin: "Valfrutta, de natuur uit eerste hand!".
Kortom, de jingle è de synthese tussen beelden en muziek van een reclame en, als deze met vakmanschap is gemaakt, kan het een merk echt onsterfelijk maken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.