Keyword advertising is de advertentie die gebaseerd is op zoekwoorden, oftewel verbonden met het zoeken naar woorden of zinnen die effectief zijn voor de SEO, ook wel keywords genoemd binnen zoekmachines.
In keyword advertising campagnes, koopt de adverteerder een set van zoekwoorden, en kiest vervolgens welke het meest relevant zijn om in de advertentiecampagne te gebruiken.
Keyword advertising is de meest voorkomende vorm van digitale advertenties. Het is zeer effectief omdat het de mogelijkheid heeft om de aandacht van de consument te trekken tijdens een online zoektocht en hen naar de aankoop van het product te leiden.
Hoe keyword advertising te plannen
De campagne voor keyword advertising wordt gepland volgens het klassieke model pay per click, (een manier van kopen en betalen voor online advertenties).
Dus betaalt de adverteerder alleen een vergoeding wanneer een gebruiker daadwerkelijk op de advertentie klikt.
In de praktijk biedt de zoekmachine een reeks resultaten voor wie online naar een product of dienst zoekt.
Aan de verschillende resultaten van de zoekmachines worden betaalde advertenties van adverteerders weergegeven, altijd gerelateerd aan de gezochte woorden en het is de adverteerder zelf die elk afzonderlijk woord kiest waarmee hij de advertentie wil laten verschijnen.
Vervolgens verschijnt de advertentie alleen voor een publiek dat echt geïnteresseerd is, zodat er een minder opdringerige aanpak is; in feite is het bij keyword advertising juist de target die de service vindt waarin hij geïnteresseerd is en dus bereid is om naar het bericht te luisteren.
Hoe kies je de zoekwoorden?
Zoals we al zeiden, kan de adverteerder elk afzonderlijk zoekterm kiezen waarmee hij de advertentie wil laten verschijnen.
De keuze van de juiste zoekwoorden kan helpen om de target te vinden die men wil bereiken, op het moment dat men deze wil bereiken.
Google biedt een specifiek hulpmiddel voor keyword advertising: Google AdWords.
Bij het maken van de keuze voor zoekwoorden zijn er enkele factoren om rekening mee te houden:
- Het zoekvolume: het aantal zoekopdrachten op Google dat betrekking heeft op een bepaald zoekwoord;
- De concurrentie: het aantal advertenties van concurrenten dat moet worden overtroffen op Google voor een bepaalde zoekwoord;
- De staart: een parameter die bestaat uit de lengte van het zoekwoord, hoe meer woorden in het zoekwoord zijn opgenomen, hoe langer de staart zal zijn en hoe lager het zoekvolume en de concurrentie zullen zijn;
- De relevantie: de mate van belangrijkheid van het zoekwoord in de context van de betreffende site.
Momenteel bieden alle zoekmachines keyword advertising aan. In de loop der tijd zijn er publicatienetwerken ontstaan die niet alleen één motor maar meerdere portals en sites omvatten.
De voordelen van keyword advertising
Dankzij de invoering van keyword advertising zijn er verschillende voordelen ontstaan, namelijk:
- De mogelijkheid om het publiek te targeten;
- Goede communicatie;
- Flexibilità en controle bij het publiceren van advertenties;
- Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Concluderend heeft keyword advertising dus veel effectievere controle-instrumenten voor de return on investment dan traditionele middelen en è eend gemakkelijk te gebruiken instrument voor elk type bedrijf.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.