Klantenbetrokkenheid wordt vertaald als "betrokkenheid van de consument" en het gaat om marketingmanagementmethoden die de klant richting de aankoop van een bepaald product sturen.
In de praktijk identificeert en ontwikkelt het manieren om klanten te betrekken bij het bedrijfs- en productontwikkelingsproces, zoals: ontwerp, marketing, verkoop, klantenservice.
Klantenbetrokkenheid is effectief wanneer het de klant deel laat uitmaken van het product totdat hij overtuigd is van het belang ervan, en hem dus motiveert tot aankoop.
Bedrijven hebben vervolgens webportalen gebouwd die klanten betrekken bij de selectie, ontwikkeling en commercialisering van ideeën.
Niveaus van betrokkenheid
Op basis van de verschillende soorten aankoop en het belang van het product of de dienst, zijn er verschillende niveaus van betrokkenheid die invloed hebben op de consument:
- Lage betrokkenheid: producten of diensten die een persoon regelmatig koopt en waarvoor geen onderzoek nodig is. Een beslissing met lage betrokkenheid kan voedingsmiddelen, wasmiddelen en huishoudelijke artikelen omvatten die de hele tijd worden gekocht en de consument weet al wat hij wil kopen;
- Gemiddelde betrokkenheid: eenvoudige beslissingen die in de winkel voor een korte periode worden genomen. Een product of dienst die gemiddelde betrokkenheid vereist kan een nieuw paar schoenen zijn, omdat de consument meer betrokken zal zijn dan bij huishoudelijke producten;
- Hoge betrokkenheid: vereist tijd en onderzoek; meestal geldt: hoe meer geld een consument aan een product uitgeeft, des te meer betrokken hij zal zijn bij het besluitvormingsproces. Dit soort aankopen kunnen dure sieraden, vakanties, auto's en huizen zijn. De consument zal niet meteen een beslissing nemen, maar zal producten en diensten vergelijken voordat hij een aankoop doet.
Tot slot, binnen klantbetrokkenheid wordt het product è beschouwd als de oplossing voor de problemen van de klant door aan zijn behoeften te voldoen.
De mogelijkheid om het ontwerp en het verbruik te beïnvloeden è wordt als zeer belangrijk beschouwd voor de aankoopbeslissing en de loyaliteit van klanten.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.