Wanneer we het hebben over discount, verwijzen we naar een verkooppunt met een oppervlakte tussen de 200 en 1000 m².
Dit verkoopt producten tegen kortingsprijzen op continue basis.
De producten die de discount aanbiedt, staan ook bekend als convenience store: dat wil zeggen, verpakte en niet-merkproducten met beperkte keuze mogelijkheden.
Gewoonlijk handelt deze producten uitsluitend in convenience goederen, ook wel convenience goods genoemd.
In tegenstelling tot andere verkooppunten zoals supermarkten en hypermarkten, heeft de discount een beperkt assortiment aan producten en vertegenwoordigt het een type detailhandelsverkooppunt met zelfbediening van massaconsumptieproducten.
Typen van discount
De discount kent twee hoofd categorieën:
- Soft discount: heeft grotere oppervlakten met minstens 1500 producten van industriële merken;
- Hard discount: heeft kleinere oppervlakten en verkoopt huismerkproducten.
In Italië is de leider in discount Eurospin met meer dan 1.200 verkooppunten, de tweede is Lidl, op de derde plaats vinden we MD.
Aan deze winkels zijn andere ketens van kleine omvang verbonden, zoals de Ligurië Ekom, Qui Discount, Alter Discount.
Voordelen van discountproducten
De discount, zoals we al zeiden, verkoopt huismerkproducten.
Een groot deel van de producten wordt vervaardigd door zeer bekende bedrijven met prestigieuze merken die voor het grootste deel worden verhandeld onder eigen merken van de distributeur.
Bovendien gebruiken ze fantasienamen voor hun producten: Lidl heeft het merk Milbona en Fin carré voor de wafels, Eurospin en MD hebben hun eigen merkenportfolio.
Deze merkcreatie biedt de discount verschillende voordelen:
- De mogelijkheid om de producten aantrekkelijker te maken voor de klant;
- De mogelijkheid om, indien nodig, de leverancier te wijzigen.
Laatste voordeel maar niet minder belangrijk, is het aanbieden van "premium" producten, dat wil zeggen producten met een prijs die hoger is in een bepaalde categorie en door consumenten als onvervangbaar wordt beschouwd in vergelijking met concurrerende producten en merken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.