De kosten voor GRP è “de dekking voor gemiddelde frequentie”, een meeteenheid die als voertuig de massamedia gebruikt om een beoordeling van reclamecampagnes te maken. De GRP meet de kracht van een reclamecampagne ten opzichte van een bepaalde doelgroep (dat wil zeggen de groep individuen aan wie de reclame is gericht), zowel absoluut als in verhouding tot de campagnes van concurrenten, en wordt uitgedrukt als het percentage tussen het aantal bruto contacten dat door een reclamemedium is gerealiseerd in relatie tot een doelgroep en de entiteit zelf van de doelgroep.
GRP = Bruto contacten / Entiteit van de Doelgroep.
De GRP blijkt nuttig te zijn wanneer men de prestaties van verschillende media of voertuigen ten opzichte van een bepaalde doelgroep moet vergelijken.
Hoe bereken je de GRP?
Om de GRP te berekenen zijn er verschillende formules:
- Netto Bereik = (Netto Contacten / Doelgroep Entiteit) x 100
Dat wil zeggen, we hebben het over netto dekking die het aantal individuen dat tot de doelgroep behoort aangeeft die aan de reclamecommunicatie zijn blootgesteld in een bepaalde tijdsperiode.
- OTS = bruto contacten / netto contacten
Dat wil zeggen, we hebben het over de gemiddelde frequentie die het gemiddelde aantal keren aangeeft dat het publiek contact heeft gehad met de reclame.
De GRP kan ook worden bepaald met behulp van formules voor dekking en frequentie, zodat een eenvoudigere formule kan worden verkregen; de stappen van de transformatie beginnen bij de klassieke formule:
- GRP = Netto Bereik x OTS( gemiddelde frequentie);
- GRP = (Netto Contacten / Doelgroep Entiteit) x 100 x (Bruto Contacten / Netto Contacten);
- GRP = (Bruto Contacten / Doelgroep Entiteit) x 100;
Bovendien wordt de GRP ook gebruikt voor het meten van online campagnes, meet de hoeveelheid communicatie geproduceerd door een advertentiecampagne ten opzichte van een bepaalde doelgroep in een bepaalde tijdsperiode, de formules zijn:
- Netto Bereik = (Unieke kijkers / Doelgroep) x 100;
- OTS = Impressies / Unieke kijkers;
- Digitale GRP = (Impressie / Doelgroep) x 100.
Concluderend, de digitale GRP wordt uitgedrukt als het percentage tussen het totale aantal impressies gegenereerd door de campagne met betrekking tot een bepaalde doelgroep en de entiteit zelf van de doelgroep.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.