De mark-up is een extra bedrag dat wordt toegevoegd aan de eindprijs om de verkoop van een product te bepalen.
Dit wordt uitgedrukt in percentage en is het verschil tussen de verkoopprijs van een product en de productiekosten.
De mark-up genereert in wezen positieve winst voor het bedrijf, omdat de eindverkoopprijs de totale kosten, zowel vaste als variabele, die zijn geïnvesteerd om het goed of de dient te produceren, overschrijdt.
Mark-up en prijsbepalingsmethode
De prijsbepaling is een proces van prijsbepaling van een product en een dienst.
Dit is gebaseerd op verschillende kosten die het bedrijf maakt:
- De waargenomen waarde van het product door de consumenten;
- De prijs vastgesteld door de concurrenten;
- De ontwikkeling van de markt;
- De merkpositionering.
We spreken van mark up pricing, wanneer we een van de vormen van prijsstelling op basis van kosten willen aanduiden.
Mark up pricing è een veelgebruikte methode voor wat betreft detailhandel, in feite worden de verkoopprijzen bepald door met een bepaald percentage, ook wel winstopslag genoemd, de kosten van het product te verhogen.
Hoe bereken je de mark up
De mark up, zoals we al zeiden, è uitgedrukt in percentage.
Als bijvoorbeeld een detaillist een liter wijn koopt voor 1,50 euro, wordt er een opslag van 0,50 toegevoegd die kan worden uitgedrukt als percentage van de verkoopprijs, naast als percentage van de kosten.
Dus, de detailhandelaar die de wijn voor 1,50 euro heeft gekocht, voegt een opslag van 0,50 euro toe aan de kosten om het product te verkopen voor de uiteindelijke prijs van 2,00 euro.
Daarom kan het percentage worden berekend op de verkoopprijs als (50/100=25%) of op de totale kosten (50/1,50=33,3%).
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.