Massa maatwerk, of mass customization, è het productieproces gericht op het voldoen aan de individuele smaak van consumenten.
In de praktijk bieden bedrijven een groot aantal klanten producten en diensten die kunnen worden gepersonaliseerd tegen betaalbare kosten.
Via e-commerce websites kunnen consumenten hun aankopen personaliseren, deze online bestellen en direct thuis ontvangen in korte tijd.
Massa maatwerk is dus een alternatief om zich te onderscheiden van concurrenten en komt met een flexibele en snelle marketing strategie. Het past zich aan de voortdurende veranderingen op de markt aan en bevordert de dialoog met klanten die helpen om hun behoeften beter te begrijpen en oplossingen te bieden voor hun verwachtingen.
De voordelen van massapersonalisatie
Het sleutelwoord van massapersonalisatie is: iedereen tevreden stellen.
Massapersonalisatie stelt bedrijven in staat om te profiteren van de verscheidenheid aan aanbiedingen die de markt biedt. In feite zal het niet langer de producent zijn die zich moet inspannen om een product te creëren dat het grootste aantal mensen in de nichemarkt tevredenstelt, maar zal het de klant zelf zijn die het juiste product voor hem creëert dat aan zijn behoeften voldoet.
Op deze manier kunnen snel nieuwe klanten worden aangetrokken door een betere service te bieden, waardoor de retailer zijn waargenomen waarde kan verhogen en de mogelijkheden voor mond-tot-mondreclame van het merk.
Dit soort strategie vereist de ontwikkeling van vier strategische elementen:
- Waarde-innovatie;
- Creëren van een nieuwe markt;
- Anders benaderen van de service of het product;
- Ontwikkeling van een innovatief businessmodel.
Massa-aanpassing è een fenomeen dat verband houdt met uniciteit en originaliteit en weerspiegelt de persoonlijkheid van de klant.
Dankzij de innovaties van de massamedia, kunnen bedrijven informatie over consumenten effectiever beheren, waardoor ze producten en diensten kunnen leveren die speciaal zijn gemaakt om te voldoen aan de behoeften van elke individuele klant.
Van productie naar massapersoonlijkheid
De verschillende marktleveranciers moeten de productieprocessen beheren en de operationele activiteiten synchroniseren om de voorraden te verminderen, terwijl ze ook de productie verhogen.
Voor het bereiken van dergelijke doelstellingen is het belangrijk om de kwaliteitsprocessen te beheersen en de productie te optimaliseren.
Om de markt en de vraag te optimaliseren, gaat men van de productie van het product zelf naar de personalisatie op basis van elke individuele consument.
Voor het realiseren van de productie- en personalisatieprocessen is het belangrijk:
- de zichtbaarheid van de productieactiviteiten te verbeteren;
- de voorraad en de voorraden grondstoffen te verminderen door de productie te verhogen;
- het kwaliteitsbeheer van het bedrijf te standaardiseren.
Dankzij dit productie- en personalisatieproces wordt de noodzakelijke flexibiliteit verzekerd om de kwaliteit van producten binnen de productieomgevingen aan te passen, te synchroniseren en te verbeteren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.