De mediastrategie is een proces waarbij wordt bepaald welke strategie moet worden toegepast voor het bereiken van de doelstellingen van een reclamecampagne.
Dit proces wordt uitgevoerd om de adverteerder een adequaat rendement op de reclame-investering, ook wel ROI genoemd, te garanderen.
In wezen wordt de mediastrategie gerealiseerd door middel van de richtlijnen die worden gebruikt voor de activiteiten van media planning, en vervolgens te beslissen welke mediaplan moet worden gebruikt.
Strategieën en mediaplanning
Om de verschillende doelstellingen van een reclamecampagne te bereiken, is het belangrijk om enkele mediaplanningsstrategieën toe te passen:
- Lineair het budget verdelen: beschikbaar tussen de middelen en de reclamevoertuigen, ook wel media mix;
- De periode van uitzending van de afzonderlijke flight ( blok van geplande advertenties op één of meer communicatiemiddelen) definiëren: ze vormen de campagne, de distributiemethoden van de reclamedruk, de investeringsniveaus per enkel medium, het niveau van gemiddelde frequentie waar de reclame wordt gezien.
Om een reclamecampagne op de media uit te voeren, volgt men de regel van 5W:
- What: de doelen die men wil bereiken;
- Wie: de ontvangers van de reclameboodschap;
- Wanneer: de periodes van het jaar waarin de campagne wordt uitgezonden;
- Waar: de geografische gebieden waar de reclamecampagne zich op richt;
- Peso: de niveaus van reclamedruk en de evaluatie van campagnes in termen van GRP.
Ter conclusie, de definitie van mediastrategie wordt vaak ook verwezen naar samenvattende documenten waarin veel strategieën voor reclamecampagnes worden samengevat, inclusief een media flowchart (stroomschema dat de te volgen stappen weergeeft) samenfattend van een mediaplan.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.