Wat is middelenplanning

Media planning is the transmission of an advertising message to a specific target group of individuals through communication channels.

The planning is prepared by the mass media, choosing the most appropriate medium and the most suitable frequency.

The evaluation of media planning is deduced based on the coverage obtained from the target, the frequency with which an advertising message is transmitted during the campaign, and the GRP (cost per contact). 

Wat zijn de meest gebruikte methoden voor mediaplanning?

Om te beginnen met een juiste mediaplanning è het belangrijk om de beschikbare middelen goed te kennen:

  • Kranten: hebben een goede dekking van de lokale markt, zijn flexibel en tijdig;
  • Televisie: heeft het voordeel dat het visuele, geluid- en bewegingsaspecten combineert die boeiend en aantrekkelijk zijn voor de ogen van de kijker. Het heeft een zeer hoge aandacht en dekking;
  • Radio: heeft zeer lage kosten en is in staat om de aandacht van veel mensen te trekken;
  • Buitenreclame: heeft creativiteit van de boodschap en is alle reclame die buiten het huis te vinden is, de klassieke billboards.

Het doel van mediaplanning è om het meest geschikte medium te identificeren voor het voeren van een effectieve en boeiende reclamecampagne.

De varianten die we overwegen voor de mediaplanning wat betreft de keuze van de middelen zijn:

  • Het verzoek om het bericht;
  • De periode en frequentie waarvoor de reclamecampagne moet doorgaan;
  • Het budget dat is vastgesteld voor de strategie.

Wat betreft de keuze van de voertuigen, zijn er criteria die moeten worden gevolgd, die zijn onderverdeeld in:

  • Kwantitatieve criteria: deze worden gemeten aan de hand van het percentage van het publiek (totaal aantal kijkers dat gedurende een bepaalde periode een netwerk, een station, een programma volgt). dat in contact komt met het voertuig in een bepaalde periode, ten opzichte van het doelpubliek (de doelgroep).
  • Kwalitatieve criteria: de overeenkomst tussen het bericht en de inhoud ervan met de
    kenmerken van het voertuig. Dat wil zeggen hoe populair de advertentie is, de kwaliteit van de productie, de werkelijke uitzendtijden.

De keuze van middelen en voertuigen voor een effectieve planning van middelen is zeer belangrijk en dient om het reclamebericht en het bedrijf dat het promoot bekend te maken.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.