De nieuwsbrief è een van de meest effectieve tools van online marketing. È het is een e-mail die het bedrijf verstuurt met informatie over aanbiedingen, de nieuwe productlijn en de nieuwe gepubliceerde berichten.
È gericht op mensen die al hebben ingestemd met de verwerking van persoonlijke gegevens en de ontvangst van e-mails met betrekking tot het betrokken bedrijf.
Nieuwsbrieven kunnen worden verzonden met een frequentie die kan variëren afhankelijk van het type gekozen marketingstrategie. Dit kan dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse verzending vaststellen.
Heel belangrijk! De nieuwsbrief moet interessant zijn, moet zich richten op eenvoud en vooral niet te opdringerig zijn, anders zullen klanten nooit de hele e-mail lezen. Het moet ook geschikt zijn voor tablets en smartphones zodat het mogelijk is om het in real-time en op elk moment te lezen.
Waarom verlaten ze je e-mail?
Het kan gebeuren dat iemand, om verschillende redenen, je nieuwsbrief verlaat. Een van de belangrijkste redenen kan de hoge verzendfrequentie zijn.
Een andere reden kan zijn dat mensen hun e-mail op de computer niet controleren, dus het is goed om ook nieuwsbrieven voor smartphones te optimaliseren.
Focus op de verschillende redenen die een gebruiker ertoe brengen een nieuwsbrief te verlaten en probeer effectieve communicatie te gebruiken die gericht is op klantloyaliteit.
Het doel van een nieuwsbrief is om de beste service te bieden en de klant een overvloed aan nieuwe mogelijkheden te geven: Kortingen, aanbiedingen, nieuwe releases, limited editions, evenementen, data van boeken of films die uitkomen. Het is speciaal gemaakt om de klant eraan te herinneren dat die site bestaat en open is om aan al zijn behoeften te voldoen.
Om een grafische nieuwsbrief te maken is het belangrijk om enkele fundamentele punten te volgen:
- Maak de header (kop van het bericht) met de naam van de merk
- Schrijf de titel van het bericht
- Schrijf de tekst met visual (de grafiek)
- Maak de knop call to action
- Ontwikkel de footer (het laatste deel van de nieuwsbrief)
Deze structuur biedt een geldige en eenvoudige opzet voor jouw nieuwsbrief, maar het is natuurlijk niet verplicht om deze punten zonder variaties te volgen.
Om effectief te zijn, moet de nieuwsbrief niet alleen informeren, maar ook antwoorden geven op concrete problemen, waardoor er een reëel voordeel voor de eindgebruiker ontstaat.
Wat zijn de voordelen van de nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief die zijn naam waardig is, is een effectief middel om in contact te blijven met klanten en biedt veel voordelen voor het bedrijf:
- Versterkt het bedrijfsmerk: communicatie over interessante onderwerpen draagt bij aan het verbeteren van het imago van het bedrijf, uiteraard met een goed opgebouwde nieuwsbrief
- Verhoogt de verkoopcapaciteit: de nieuwsbrief is een uitstekend middel om je producten en diensten te promoten, waardoor je direct en in real-time met je klanten kunt communiceren en hen kunt informeren over de komst van nieuwe artikelen met kortingen en promotionele aanbiedingen die speciaal voor hen zijn
- Trekt nieuwe klanten aan: het creëren van een contactenlijst op basis van bepaalde kenmerken (locatie, geslacht, leeftijd, interesses) zal helpen om nieuwe gebruikers aan te trekken
- Verworven vertrouwen bij bestaande klanten: door de relatie tussen klant en bedrijf te consolideren
- Verhoog de bezoeken aan de site: via de nieuwsbrief kun je in realtime communiceren over de uitgave van een nieuw artikel en je klanten informeren over de nieuwtjes, zodat je de bezoeken op je website kunt verhogen
Eenmaal begrepen te hebben hoe belangrijk het is om de nieuwsbrief te verzenden, hoef je alleen nog maar een eigen e-mailmarketingstrategie te creëren en meer waarde aan je bedrijf toe te voegen, door ook onze tutorial te lezen: hoe een nieuwsbrief te verzenden
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.