Een opinieleider is een individu dat in staat is om de opinies en attitudes van anderen op effectieve wijze te beïnvloeden.
Hij speelt een belangrijke rol in de marketingsector omdat hij het bedrijf helpt een product te adverteren en de beslissingen van consumenten te beïnvloeden.
De taak van de opinieleiders is om als "tussenpersoon" te fungeren tussen de media en andere minder geïnteresseerde en minder betrokken individuen bij een reclamecampagne.
Bovendien kan de opinieleider worden beschouwd als een expert op het gebied, waardoor hij meer geloofwaardigheid verwerft met betrekking tot een bepaald onderwerp.
Rond deze figuur draait de theorie two-step flow of communication.
Theorie van de two-step flow of communication
De theorie van het two step flow of communication stelt dat: de meeste mensen hun ideeën en meningen vormen op basis van de invloed van opinieleiders die op hun beurt worden beïnvloed door de massamedia.
In de media is de échte opinieleider een 100% actieve gebruiker en is in staat om boodschappen over te brengen naar een breder publiek.
Wanneer je een opinieleider volgt, neemt de gebruiker actief deel aan de ideeën en adviezen die deze presenteert, in tegenstelling tot de directe berichten die van de media komen en meestal slechts één versterkende waarde hebben.
Voorbeelden van opinieleiders
Er zijn verschillende manieren waarop de opinieleider zijn werk uitoefent:
- Dagelijkse activiteiten en taken: hij oefent invloed uit op zijn eigen referentiegemeenschap en heeft relevantie in één of een beperkt aantal gebieden. Dit wordt een monomorfe opinieleider genoemd;
- Algemeenere onderwerpen en ideeën: voorbeeld van een polymorfe opinieleider die zijn werk uitoefent met behulp van persoonlijkheid en charisma.
Voorbeeld van een monomorfe opinieleider
Een monomorfe opinieleider kan een lokale kooktechnicus zijn die voor velen een echt referentiepunt kan zijn als het gaat om het maken van keuzes in dat specifieke vakgebied.
Voorbeeld van een polymorfe opinieleider
Een polymorfe opinieleider is een persoon die wereldwijd erkend wordt, zoals bijvoorbeeld: een leider die zich bezighoudt met milieukwesties en klimaatverandering.
Dus de invloed die zij uitoefenen gaat verder dan de afzonderlijke kwesties.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.