De prijs è een van de variabelen van de marketingmix.
In feite è het geld, het geld dat nodig is voor de aankoop van een goed of een dienst.
De prijs van een product heeft bepaalde kenmerken:
- È communicatiemiddel: het product, via de prijs, straalt een beeld van kwaliteit uit; vaak hoe hoger de prijs, hoe beter en exclusiever het lijkt in de ogen van de klant.
- È een hulpmiddel dat het mogelijk maakt om verschillende soorten klanten te differentiëren: hogere prijzen trekken een kring van klanten aan, lagere prijzen weer een andere.
Hoe stel je de prijs van een product vast?
Om de prijs van een product vast te stellen, kunnen we 3 fasen volgen:
- Prijsbepaling op basis van kosten: dat wil zeggen, het wordt bepaald hoeveel het kost om een product of dienst te realiseren, door een percentage toe te voegen dat aan de productiekosten wordt opgeteld, wat leidt tot een uiteindelijke verkoopprijs die de algemene kosten en de winst van het bedrijf dekt. Deze fase houdt echter geen rekening met hoeveel klanten bereid zouden zijn om voor het product te betalen. In feite is de klant alleen bereid een bepaald bedrag te betalen omdat hij voelt dat dat product in zijn behoeften kan voorzien.
- Prijsbepaling op basis van concurrentie: deze fase daarentegen is gebaseerd op de analyse van de prijzen van de concurrentie. Naast de prijs is het echter goed om ook een analyse te maken van de gekozen marketingstrategie ten opzichte van de concurrenten.
- Prijsbepaling op basis van waarde: deze strategie is gebaseerd op de “waargenomen waarde”, dat wil zeggen, er wordt een prijs vastgesteld op basis van hoeveel de klant bereid is te betalen. De waargenomen waarde richt zich op het probleem dat de klant heeft om klaar te zijn om dit op te lossen met jouw producten.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.