Pushmarketing is een verkoopstrategie die directe acties op de klant creëert om hem of haar aan te moedigen tot aankoop.
Pushmarketing wordt vaak geassocieerd met technieken die inmiddels verouderd zijn en door klanten als "vervelend" worden beschouwd.
Vormen en types van pushmarketing
Alle klassieke vormen van pushmarketing zijn die communicatietypen zoals:
- Telemarketing en teleselling: die vormen van directe marketing waarbij de belangrijkste acteurs verkopers of consultants zijn via audio kanalen.
- E-mail marketing: die marketingacties gebaseerd op nieuwsbrieven en directe communicatie via e-mail.
- Persoonlijke verkoop: de klassieke actie van de consultant die, hetzij van deur tot deur, hetzij via afspraak, direct contact heeft met de potentiële klant.
- Sms en WhatsApp marketing: die vormen van communicatie, zo gericht mogelijk, die promoties en informatie verzenden met behulp van het telefoonnummer van de potentiële klant, eerder verkregen via andere strategieën.
De push marketing is zeer geschikt in de vroege fasen van een start-up wanneer het bedrijf zich moet laten kennen op de markt, of in zeer concurrerende sectoren waar het product op de een of andere manier moet opvallen tussen dat van de concurrenten.
Dit bevordert een solide netwerk van detailhandel. De technieken van push marketing zijn zeer geschikt om op een doeltreffende manier de markt te penetreren.
Wat is de beste techniek tussen push en pull marketing?
Veel experts beweren dat push marketing wordt vervangen door pull marketing, maar dat is niet helemaal waar.
Een directe relatie met de contactpersoon of de verkoper die de dienst heeft verkocht, zal altijd noodzakelijk zijn.
Aan de andere kant zijn acties die klanten aantrekken via conversietechnieken (pull marketing) essentieel voor een moderne webmarketingstrategie en om autoritair op de markt te blijven.
Zoals gezegd in de post gewijd aan pull marketing, is het essentieel om beide vormen van promotie te gebruiken voor het creëren van strategische bedrijfscommunicatie, en de vaardigheid van de marketeer zal precies zijn om de twee modaliteiten van reclame in balans te brengen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.