Wat is de korting

De rebate behoort tot de tak van marketing van de sales promotion.

Het houdt in dat de klant een bepaald bedrag aan geld krijgt voor de aankoop van een specifiek product, dus het is een bedrag geld dat je terugkrijgt.

In feite hebben we het over een soort promotie van verkopen die wordt gebruikt om de proef van nieuwe producten te stimuleren.

Soorten rebates

Kortingen kunnen ook door retailers worden gebruikt om marktaandelen te winnen door de winst van het bedrijf te verhogen. Er zijn verschillende soorten kortingen die zowel het bedrijf als de klant kunnen helpen, namelijk:

  • Correspondentie korting (MIR): machtigt de koper om per post een kortingscode te sturen in de vorm van een coupon, ontvangstbewijs of streepjescode om een cheque te ontvangen voor een bedrag afhankelijk van het gesponsorde product;
  • Directe korting: waar het product wordt aangekondigd tegen een prijs die al is verlaagd, waarbij de korting op het moment van aankoop wordt toegepast.

De Rebate is dus een marketingstrategie die wordt gebruikt om de betrokkenheid van klanten te vergroten door middel van aanbiedingen met incentives.

De soorten kortingen die worden aangeboden variëren afhankelijk van het gepromote product of dienst, de doelstellingen en de klant doelgroep:

  • Mail-in: kortingen per post zijn moeilijk te beheren en vrij duur om te produceren;
  • Digitaal: snel en gemakkelijk te gebruiken kortingen kunnen een geweldig hulpmiddel zijn om informatie over klanten te verzamelen;
  • Producent: kortingen rechtstreeks van de producent.

Dankzij de kortingen versterkt de klant zijn relatie met het bedrijf door hem aan te moedigen opnieuw te kopen.

Rebate strategieën

De rebate kan in elke sector worden toegepast voor de verkoop van producten en diensten.

Wanneer je een rebate strategie toepast, heb je meer prikkels dan bij klassieke aanbiedingen:

  • Lage risico marketingstrategieën: de prikkels belonen klanten voor aankopen tegen volle prijs, terwijl kortingen de kosten van het product verlagen. Kostenverlaging kan de waargenomen waarde verminderen, dus als de klant tegen volle prijs koopt, houd je de marktwaarde van je product hoog;
  • Verhoudingen met verkopen / inwisseling: een kortingsbon vermindert de winstgevendheid in ruil voor een verkoop. Deze strategie stimuleert klanten om aankopen te doen;
  • Succes van de campagne: als je het mensen gemakkelijk maakt om geld te besparen, zul je automatisch de verkopen en het verkeer verhogen totdat je loyalty, dat wil zeggen, klantbinding genereert;
  • Voordeel van meer gegevens over klanten: om strategische beslissingen te nemen en nuttige informatie te verzamelen.

Een korting biedt onmiddellijke voldoening, zoals een cadeau dat klanten zeer waarderen, je kunt deze prikkels gebruiken om kortingen te verwerken en waardevolle informatie over klanten te verzamelen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.