Wat is reclameherinnering

De advertentiegelijkenis è de gemakkelijke of minder gemakkelijke herinnering aan een bepaalde reclame-inhoud.

Verschil tussen Ad recall en Brand recall

De Ad recall drukt het percentage geïnterviewden uit (è een proces dat zich in een fase van klantonderzoek bevindt) dat de reclameboodschap herinnert, terwijl de Brand recall de bekendheid uitdrukt die het merk heeft in het collectieve geheugen, waardoor het sterk verbonden is met de merkbekendheid of brand awareness.

De advertentiegelijkenis stuurt, beïnvloedt en bevordert, in de analysefase die we ontwikkelen, de brand awareness zelf, en bepaalt het hoogste niveau van merkbewustzijn.

In wezen zou de advertentiegelijkenis volledig spontaan moeten zijn, maar de interviews gericht op het begrijpen van de Ad recall hebben verschillende modaliteiten:

  • De Unaided recall: de pure reclameherinnering waarbij de geïnterviewde gebruiker het bericht volledig spontaan herinnert.
  • De Aided recall: de gebruiker herinnert zich het reclamebericht, maar via externe associatieve prikkels.
  • De Related recall: de reclameherinnering is gedeeltelijk en de gebruiker heeft minstens één element van het reclamebericht in gedachten.

De Brand explosure

Niet alleen de Ad recall. In moderne webmarketingtools zijn er statistische gegevens die ons helpen berekenen hoe vaak een gebruiker aan het reclamebericht wordt blootgesteld in vergelijking met de referentiemarkt. We hebben het over brand explosure.

Dit element is ook cruciaal om te begrijpen hoe herkenbaar het merk is, in korte tijd, in de ogen van de gebruiker, met als doel hem of haar te loyaliseren (of te begrijpen of deze persoon slechts "op doorreis" zal zijn) en campagnes te optimaliseren zodat ze steeds schaalbaarder worden.

Deze studies zijn uiterst nuttig om de merkbekendheid te vergroten en steeds meer de consistentie tussen de bedrijfsdoelstellingen en de verwachtingen van het publiek te verbeteren.

Dit aspect is essentieel om je te onderscheiden van de concurrentie en ervoor te zorgen dat de klant jou kiest in plaats van een concurrent.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.