Shockmarketing is een term die voortkomt uit de samensmelting van twee woorden Shock: impact, heftige indruk, schok en marketing oftewel alle strategieën van een reclame.à
Het gaat om een reclame die in staat is om een sterke emotionele impact te creëren bij de ontvangers.
Dit soort strategie wordt gebruikt in impactcampagnes zoals: alcohol, verwaarlozing en geweld tegen dieren, vleesconsumptie, abortus, racisme, klimaatverandering en sociale ongelijkheid.
Dit soort reclame moet een schokkende titel hebben en moet als zodanig worden gekocht.
In feite worden dankzij shockmarketing alle advertenties geïdentificeerd die zijn opgebouwd rond het idee van emotionele schok, van heftige impact.
Één effectief hulpmiddel om de aandacht van de gebruiker te trekken, aangezien het een voertuig is voor sterke emoties, waarmee geprobeerd kan worden het doel te bereiken.
Shock marketing strategie
Hoe laten we de gebruiker die deze soort reclame leest of bekijkt sterke emoties ervaren?
Dankzij de inhoud!
De inhoud is een zeer belangrijke factor om emoties op te roepen.
Hoe gewaagder de te lanceren inhoud zal zijn, hoe meer het gevoel van schaamte, vooroordelen, angst of vrees zal worden aangewakkerd.
In feite gaat dit soort strategieën over het gevoel van angst, het duister en hoe meer je met deze emoties speelt, hoe effectiever de inhoud zal zijn.
Gewoonlijk wordt deze soort reclame gebruikt om sociale boodschappen over te brengen, om een product te promoten daarentegen, kan men een andere troef in handen hebben.
Men kan zich richten op provocatie om iets te promoveren dat vaak een gevoel van ongemak bij het publiek oproept.
Dat wil zeggen iemand op een brute manier in de psyche raken: een voorbeeld kan de reclame van Dolce & Gabbana zijn waar in het midden een seksuele handeling plaatsvindt.
De ontvangers merken een forcering op, een boodschap die een beetje uit context is ten opzichte van het product en een gratis provocatie.
Voorbeelden van shockmarketing
Set Yourself Free
Publieke dienst aankondiging geproduceerd voor de Learn for Life Foundation of Western Australia.
Het gaat over tieners die de grens van een militaire omheining overschrijden en de gevolgen van hun ondoordachte daad ondergaan.
Aan het einde van de video staat de slogan "this is whats appenes when you slack off" wat betekent "dit is wat er gebeurt als je je grenzen overschrijdt".
"Get Unhooked" Anti-rook Advertenties
Anti-rookposters van de Britse overheid die mannen en vrouwen met haken in hun mond afbeelden.
Deze advertentie laat zien hoeveel schade roken kan veroorzaken en is een poging om rokers aan te sporen hun gewoonte te doorbreken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.