De concurrentie tussen bedrijven è steeds heftiger, maar er is een fundamentele marketingstrategie om je te onderscheiden op de markt.
Met segmentatie in marketing wordt bedoeld die strategieën voor het opdelen van de markt in specifieke eenheden.
Het kunnen segmenteren van de markt betekent de vraag zo te fragmenteren dat je potentiële klanten kunt bereiken die nog niet door de concurrentie zijn bereikt, wiens behoeften weinig worden bevredigd door het aanbod.
Laten we een concreet voorbeeld geven: je bent van plan om auto's te gaan produceren, je wilt begrijpen welke potentiële klanten je moet benaderen en, dienovereenkomstig, hoe je de productie moet organiseren.
Het is nu essentieel de markt te segmenteren om te begrijpen tot wie je je moet richten.
Segmentatie en positionering
Jouw doel è om de referentiedoelgroep te vinden, dat wil zeggen die groep potentiële klanten met vergelijkbare kenmerken, ideaal voor jou: het hoofd van het gezin met een gemiddeld salaris dat zich een lening kan veroorloven, of een zakenman die niets liever wil dan de nieuwe topklasse kopen?
De segmentatieactiviteit heeft één enkel doel: de juiste doelgroep van potentiële consumenten te vinden die klaar zijn om gebruik te maken van jouw producten of diensten.
We hebben het over het vinden van de niche van jouw markt.
Laten we nu ontdekken hoe je een marksegmentatie kunt uitvoeren.
Hoe de markt te segmenteren
Om deze strategie uit te voeren, is het essentieel om homogene variabelen te onderzoeken waarmee je de vraag in kleine groepen kunt splitsen (deze worden clusters genoemd).
Deze micro-groepen worden geselecteerd op basis van bepaalde kenmerken, meestal gestandaardiseerd maar die variaties kunnen hebben afhankelijk van de sector en het product of de dienst die je aanbiedt.
- economische variabelen: terugkomend op het eerdere voorbeeld, zal het ongetwijfeld essentieel zijn om de bestedingsmogelijkheden van de ideale consument voor jou te begrijpen (dit zal uiteraard invloed hebben op de prijs van jouw product of dienst).
- socio-linguïstische variabelen: deze aspecten zullen vooral nuttig zijn om een goed communicatie model te ontwikkelen.
- geografische en culturele variabelen: variabelen zoals deze zijn essentieel om grote communicatieproblemen te voorkomen en om marketingplannen op maat te ontwikkelen voor elke kleine groep mensen tot wie je je wilt richten.
- demografische variabelen: het is bepalend om rekening te houden met de gemiddelde leeftijd van je potentiële klant om beter te communiceren over jouw producten.
Segmenteren van de vraag è een onmisbare marketingactiviteit.
Alleen zo kun je begrijpen welk publiek je moet aanspreken, welke prijs je moet voorstellen en welke communicatiestrategieën je moet ontwikkelen.
Nadat je de markt hebt verdeeld, selecteer je homogeen groepen potentiële klanten met bepaalde kenmerken; deze zullen de target van jouw bedrijf vertegenwoordigen!
Laten we samenvatten: uit de marktsegmentatie kun je jouw referentietarget ontwikkelen, zul je in staat zijn om je te positioneren op een zo specifiek mogelijke niche in de markt (gedifferentieerd marketing is inmiddels een fundamentele vereiste) en kun je een marketingmix effectief instellen voor jouw referentietarget.
In de strategie voor segmentatie en differentiatie van de markt bestaan er de zogenaamde besluitvormers. Groepen van mensen die dezelfde logica volgen en jouw potentiële product kiezen in plaats van dat van een andere concurrent.
Dat gezegd hebbende, laten we terugkeren naar ons voorbeeld.
Nu weet je dat jouw doelgroep de man in de dertig is, die een veilige baan heeft met carrièremogelijkheden en houdt van elegante auto's.
Ten slotte is het ook belangrijk om periodiek een update van de marktsegmentatie uit te voeren om nieuwe trends en behoeften van potentiële klanten die nog niet zijn bereikt te verkennen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.