Je bent op zoek naar informatie op het web. Een site trekt je aan, è staat tussen de eerste posities op de pagina en je klikt erop.

Die site heeft een goede optimalisatie gedaan, dat wil zeggen dat het goede SEO-strategieën heeft aangenomen.

Verschil tussen SEO, SEM en SEA

Met SEO wordt bedoeld de verzameling technieken die de optimalisatie van de pagina's van je eigen site op zoekmachines mogelijk maakt.

Technisch gezien is SEO de afkorting voor search engine optimization, wat dus een correcte optimalisatie op zoekmachines betekent, en in het bijzonder op Google (de zoekmachine bij uitstek).

SEO is een bijzondere vorm van digitale marketing die past binnen een breder marketingstrategie: de SEM.

Het verschil tussen deze drie acroniemen is aanzienlijk.

Als SEO een strategie is om relevantie en waarde aan je website te geven, dan is SEM, zoals gezegd, de vorm van marketing die dit omvat. De search engine marketing omvat namelijk zowel SEO als SEA.

Laten we samenvatten:

SEO is de activiteit die de waarde van een website in de ogen van Google volledig organisch verhoogt, dat wil zeggen zonder economische investering van de eigenaar.

SEA daarentegen is de search engine advertisement en omvat alle betaalde campagnes die waarde en zichtbaarheid aan de site geven dankzij economische investeringen.

Het meest gebruikte hulpmiddel door SEA is Google ADS (het advertentienetwerk van Google).

Dus omvat SEM zowel SEO als SEA.

SEO is het organische resultaat van de SERP (ja, een nieuwe vreemde term), terwijl in SEA de Google ADS-campagnes worden ingevoerd, dat wil zeggen de betaalde advertenties.

De resultaten die als eerste op de SERP verschijnen (daarover binnenkort meer) zijn gemarkeerd met de zwarte tekst aankondiging", zijn de betaalde, terwijl de andere organisch zijn (dus bepaald door SEO).

Laat ons nu SEA en Google ADS achterwege, dat is niet het onderwerp waarover we vandaag zullen spreken, en laten we het concept van SEO verder onderzoeken.

Strategieën en types van SEO

Het doel van SEO is om de pagina's van je site te laten verschijnen op specifieke zoekopdrachten op Google en andere zoekmachines (bijvoorbeeld verschijnt je post gewijd aan de zoekopdracht "hoe succesvol online te zijn" direct na de advertenties).

De SERP, acroniem voor search engine result page, is het resultaat dat Google teruggeeft op een bepaalde zoekopdracht.

Er zijn verschillende factoren die de organische resultaten op zoekmachines beïnvloeden.

On-page SEO-factoren

Wanneer de Google-spider, gedefinieerd als spider of crawler, de pagina's van je site analyseert, verwacht hij bepaalde elementen op specifieke manieren geplaatst. 

Om de "leesbaarheid" door deze analysetool van Google te bevorderen, zijn er enkele maatregelen en strategieën om je webpagina te optimaliseren.

De on-page SEO-factoren zijn de interne kenmerken van je pagina's die de optimalisatie voor zoekmachines bevorderen.

  • Een zoekwoordenonderzoek doen en deze strategisch op de pagina plaatsen
  • Een logische en overzichtelijke paginstructuur creëren
  • Verstandige toepassing van HTML-tags
  • Gebruik maken van een domein met bepaalde kenmerken
  • SEO-georiënteerd schrijven (SEO copywriting, daar zullen we binnenkort over praten)
  • Een snelle en responsieve website ontwikkelen
  • Afbeeldingen optimaliseren op naam, attribuut, alt en afmetingen

Al deze strategische elementen stellen je in staat om te ranken (dat wil zeggen dichter bij de eerste positie op de Google-pagina voor een bepaalde query te komen).

Ten opzichte van de lijst die we hebben gemaakt, is het goed om de kenmerken die de optimalisatie van je website met betrekking tot het domein bevorderen te benadrukken.

Om een goede basis te leggen en optimaal gebruik te maken van alle SEO-technieken, is het een goede gewoonte om een historisch domein te hebben (dat niet van eigenaar is veranderd).

Ook de leeftijd van het domein bevordert de optimalisatie in zoekmachines (in kleine mate eigenlijk) terwijl de snelheid en betrouwbaarheid van de hosting belangrijk zijn.

Laatste maar niet minder belangrijk, de root van het domein: Nee tegen subdomeinen zoals www.miosito.blog.it, ze worden niet goedgekeurd door Google!

Een andere zeer belangrijke factor aan de SEO-kant is de generatie van links en de URL's van de site.

Het hebben van veel interne links die verwijzen naar andere pagina's op de site is een uitstekende SEO-techniek en de URL's van de pagina's zouden consistent moeten zijn met de inhoud van de pagina (bijvoorbeeld www.miosito.it/hoe-succesvol-online-te-zijn) en geen rommelige URL's moeten hebben met willekeurige cijfers en letters.

Een ander belangrijk aspect voor een juiste SEO-optimalisatie van jouw pagina, è hoe het op code-niveau wordt gerealiseerd.

Hier komt SEO copywriting om de hoek kijken.

SEO copywriting: het on-page hulpmiddel bij uitstek

Met SEO copywriting wordt bedoeld de schrijven van pagina's en artikelen gericht op SEO.

Al onze artikelen zijn bijvoorbeeld ontworpen om de SEO van de site te bevorderen.

Laten we nu analyseren hoe je SEO copywriting kunt doen.

Ten eerste is het belangrijk om altijd een strategische zoekwoordenstudie te maken die hun opname in het artikel mogelijk maakt, zonder te overdrijven.

De html-tags zijn tot in detail bestudeerd.

De titels van de artikelen zijn ontworpen om het lezen en de interpretatie door de Google-spider van de pagina (de h1's) te bevorderen.

De andere subtitels (h2, h3, h4, h5 of h6) zijn focuspunten die het onderwerp verder uitdiepen (wat is SEO als voorbeeld!) 

De zoekwoorden zouden moeten worden gekoppeld aan andere die synoniemen van dezelfde term en semantisch gerelateerde zinnen bevatten.

Off-page SEO factoren

We hebben de on-page SEO factoren uitgebreid geanalyseerd, maar we moeten zonder twijfel de off-page SEO factoren noemen, dat zijn de externe factoren van de site die de optimalisatie op zoekmachines bevorderen.

We hebben gesproken over de relevantie van jouw bedrijf op sociale media, maar bij de off-page factoren vinden we voornamelijk de linkbuilding.

De technieken die we hebben opgesomd zijn de zogenaamde white hat SEO (letterlijk de technieken van de witte hoed), dat wil zeggen, de juiste en schone technieken.

Echter, er zijn andere technieken, die in voorgaande jaren werden misbruikt, die nu een straf van Google met zich meebrengen.

De black hat SEO-technieken.

Het zijn black hat SEO-technieken (technieken van de zwarte hoed) zoals keyword stuffing (de obsessieve en overmatige herhaling van het zoekwoord zonder synoniemen te gebruiken), de praktijk van het verbergen van tekst en links op webpagina's, cloaking (een computertechniek waarbij Google een andere pagina dan de werkelijke inhoud te zien krijgt via scripts) en het kopen van links of een linkbuilding van lage kwaliteit.

Updates van het Google-algoritme en het belang van inhoud

Google wijzigt vaak zijn algoritme. Deze updates, die bijna altijd de namen van dieren dragen of indrukwekkende titels hebben, bevatten één grote reflectie.

Google è inmiddels een denkende machine die op menselijke wijze redeneert.

De basisregel is: kwalitatieve inhoud wint altijd! 

Volgens Google is het essentieel om antwoorden te geven op de zoekvragen van gebruikers en, daarom, als je pagina correct is geoptimaliseerd en nuttiger is dan andere en rijker aan informatie, dan zul je bovenaan die zoekvraag staan!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.