De SERP è het resultaat dat je krijgt door een zoekwoord in te voeren op Google of andere zoekmachines.
SERP è de afkorting van Search Engine Result Page en, zoals de vertaling suggereert, bestaat uit de lijst van sites die verschijnen zodra de gebruiker een zoekwoord invoert in de zoekmachine zelf.
Een voorbeeld van een zoekwoord kan zijn: "beste hotels in Rome" (dit is een zoekwoord, ook al bevat het er meerdere).
De resultaten die verschijnen bij deze zoektocht vormen de SERP.
Soorten resultaten van de SERP
De SERP è voornamelijk samengesteld uit links die naar verschillende sites leiden, maar deze links worden onderverdeeld in twee grote groepen:
- BETAALDE SERP: dit zijn de advertenties die bovenaan verschijnen ( CPC) en die worden ingevoerd omdat er een adverteerder is die geld investeert om aanwezig te blijven;
- SERP organisch: dat is de belangrijkste waar iedereen wil verschijnen. Het benadrukt de sites die het meest relevant zijn voor het gezochte zoekwoord en de optimalisatie van de positie van deze links wordt verkregen via SEO.
Hoe de SERP is gestructureerd
De elementen die de lijst van sites opsplitsen worden snippet genoemd.
In de informatica is een snippet een soort preview. In ons specifieke geval hebben we het inderdaad over de previews van de te bezoeken sites.
De snippet bestaat uit een titel (Title), een beschrijving (meta description) en een link.
Er zijn echter ook rich snippets, dat zijn die resultaten die nieuwe elementen bevatten zoals recepten, de auteur van de post en beoordelingen.
Ook het bekijken van een bredere structuur van de klassieke link kan worden gerekend tot de rich snippets (een soort hiërarchie van de inhoud in de preview van de SERP van dat resultaat).
Er zijn veel soorten snippets, waaronder:
- De Google knowledge graph: is het beste organische resultaat voor die specifieke definitie. In berichten zoals deze bijvoorbeeld, streeft iedereen ernaar om in de Knowledge graph te komen (berichten met Know-query);
- Google My Business: ook de kaarten van commerciële activiteiten worden opgenomen in de snippets;
Naast deze elementen wordt de SERP aangevuld met gerelateerde resultaten onderaan de resultaten vóór de nummering (of het tabblad om verder te navigeren op responsief).
Niet iedereen weet dat de SERP è een aangepaste basis is.
In de afgelopen jaren zijn de zoekresultaten die je op Google krijgt (niet anoniem) namelijk gepersonaliseerd op basis van jouw interesses en jouw geografische locatie.
Dus niet iedereen heeft dezelfde resultaten voor hetzelfde zoekwoord.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.