Om een analyse van de stakeholders uit te voeren, is het belangrijk om eerst de definitie ervan te weten.
De stakeholders zijn een groep mensen die belang hebben bij een onderneming en haar activiteiten.
Hun doel is bij te dragen aan het bereiken van een specifiek doel van de organisatie.
In wezen zijn dit: de aandeelhouders, de klanten, de werknemers, de leveranciers.
Typen stakeholders
Stakeholders met vergelijkbare belangen, verwachtingen of rechten kunnen in twee typen worden verdeeld:
- Eerste stakeholders: individuen van wie de onderneming afhankelijk is voor haar overleving: aandeelhouders, werknemers, klanten, leveranciers en overheidsinstanties;
- Tweede stakeholders: personen die om verschillende redenen contact hebben met de onderneming, bijvoorbeeld het gebied waarin de onderneming opereert, de grootte van de onderneming en de gegarandeerde werkgelegenheidsniveaus.
De stakeholder kan de verkooporganisatie van producten in een bedrijf beïnvloeden.
Stakeholderanalyse
De stakeholderanalyse is een belangrijke techniek die wordt gebruikt voor het beheer en identificatie van hun behoeften.
Het wordt gebruikt om alle belangrijkste stakeholders te identificeren die interesse hebben in het reclameproject.
De primaire betrokken partijen zijn degenen die positief of negatief door het project worden beïnvloed.
Het doel van deze analyse is om een 360° visie te ontwikkelen op de onderwerpen waar stakeholders het meest in geïnteresseerd zijn.
De technieken die worden gebruikt voor de stakeholderanalyse zijn:
Mapping van stakeholders
Nadat je alle belanghebbenden bij jouw project hebt geïdentificeerd, kun je de namen mappen met behulp van een interessegrid, waarbij je de stakeholders classificeert.
Eenmaal de belanghebbenden gecategoriseerd zijn, kunnen er posities aan elk van hen op het rooster worden toegewezen om de visuele informatie te verbeteren.
Salience model
Een'andere techniek voor de analyse van belanghebbenden è het gebruik van het salience model, dat wil zeggen een diagram waarin drie cirkels elkaar kruisen, wat zeven gebieden binnenin en een achtste gebied buiten de cirkels creëert.
De drie cirkels vertegenwoordigen:
- De macht: het vermogen van een belanghebbende om de uitkomst van het project te beïnvloeden;
- De legitimiteit: namelijk de legitieme betrokkenheid van een belanghebbende bij het project;
- De urgentie: de verwachting van een belanghebbende van een reactie die voortkomt uit het project en het projectteam.
Zeer belangrijk!
In een analyse is het belangrijk om eventuele veranderingen in de status of classificatie van een stakeholder te monitoren.
Hoe een stakeholderanalyse uit te voeren
Er zijn drie eenvoudige stappen die gevolgd moeten worden bij de stakeholderanalyse:
Identificeer wie jouw stakeholder personas zijn
Laten we beginnen met een brainstorming (discussie waarin verschillende ideeën worden gepresenteerd en een oplossing voor een probleem wordt gevonden).
Wat betreft de stakeholders, denk aan alle mensen die invloed hebben op het bedrijf en er macht over hebben.
Zorg ervoor dat je de individuele stakeholders identificeert en welke macht ze over het bedrijf uitoefenen.
Geef prioriteit aan jouw stakeholders
Nadat de analyse is uitgevoerd, kun je een lijst krijgen van de mensen en organisaties die geïnteresseerd zijn in het project, hoe?
Gewoon mappend.
Tenslotte, toont de toegewezen positie aan elke belanghebbende.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.