L'SWOT-analyse is een strategische analysetechniek die, heel vaak, wordt gebruikt in marketing om te begrijpen wat de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn, evenals om te begrijpen welke factoren van jouw concurrenten geanalyseerd en benut kunnen worden.
SWOT is een acroniem voor Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen).
De eerste twee waarden zullen dus de sterke en zwakke punten van het bedrijf analyseren (interne factoren), terwijl de laatste twee (de bedreigingen en de kansen) voortkomen uit de concurrentie (externe factoren).
Fasen van ontwikkeling van de SWOT analyse
ll de positionering van een bedrijf of een enkel product valt onder de factoren die de merk reputatie.
De SWOT-analyse maakt inderdaad deel uit van de fase van strategische voorlopige analyse van een bedrijf of een marketingcampagne gericht op bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product.
Een bedrijf, vooral als het nieuw is zoals een start-up, heeft de neiging om voorlopige analyses te maken om de markt binnen te treden met de bedoeling te begrijpen hoe zich te positioneren (of hoe een product te positioneren).
Analyses zoals de SWOT zijn essentieel om het product zelf (of het bedrijf) in de markt te positioneren en, bijgevolg, zich te diversifiëren ten opzichte van de concurrentie.
De SWOT-analyse komt voort uit het idee van Albert Humphrey, een bekende Amerikaanse econoom, die deze techniek aan het eind van de jaren 60-70 gebruikte voor een project van de Universiteit van Stanford.
Om echter te begrijpen hoe je een SWOT-analyse maakt, hier zijn de belangrijkste punten voor uitvoering:
- Kennis van de primaire doelstellingen van de analyse.
- Definieer de interne factoren.
- Definieer de externe factoren.
- Maak een SWOT-matrix.
- Stel een strategisch plan op om de resultaten van de analyse toe te passen.
Definitie van de factoren van de SWOT-analyse
Zoals gezegd, brengt de SWOT-analyse een kaart van factoren (extern en intern) in kaart die het bedrijf helpen begrijpen hoe zich op de markt te positioneren en daardoor een effectieve marketingcampagne te creëren.
Specifiek zijn de interne factoren die geanalyseerd moeten worden gedefinieerd als PRIMO-F.
De waarden die in overweging worden genomen door de interne PRIMO-F factoren (sterke punten en zwakke punten) zijn:
- Mensen (doelgroep)
- Hulpmiddelen (resources)
- Innovatie en Ideeën
- Marketing
- Operaties
- Financiën (budget)
Terwijl de externe factoren (bedreigingen en kansen) die geanalyseerd moeten worden gedefinieerd zijn als PEST:
- Beleid (politiek)
- Economie
- Sociaal
- Technologie
Voorbeelden van waarden uit de SWOT-analyse
Specifiek zien we enkele voorbeelden van de vier factoren van de SWOT-analyse:
Krachten:
- De Merkidentiteit
- Productkwaliteit
- Klantenservice (customer care)
- De Merkreputatie
- Distributie en logistiek
- Prijsstelling
- USP: Unique Selling Proposition (de unieke waarde die alleen dat product kan bieden)
Zwaktes:
- Distributie en logistiek (kan een sterk punt zijn maar ook een zwak punt)
- Interne bureaucratie
- Belastingregime
Kansen
De marktkansen die zich verweven tussen de zwakke punten van de concurrenten en de sterke punten van het bedrijf.
Dreigingen:
De bedreigingen kunnen talrijk zijn, maar zijn altijd verbonden met externe factoren zoals een zeer snelle assemblagelijn van de concurrenten in vergelijking met die van jou, om maar een voorbeeld te geven.
Kortom, de eerste twee punten van de SWOT (interne factoren) kunnen actief door het bedrijf worden gewijzigd, terwijl externe factoren (de laatste twee punten) buiten de controle van het bedrijf liggen, maar een nuttige context kunnen creëren om te begrijpen hoe je je marketing kunt verbeteren.
Hoe een SWOT-analyse te maken
De SWOT-analyse wordt gemaakt wanneer de resultaten van interne en externe factoren in een grafiek worden geplaatst en gekruist.
Door de verschillende gebieden te combineren, kom je tot een synthese waar je de aanpassingen kunt evalueren die nodig zijn.
Waardeer dus je sterke punten (sommige ontdek je misschien pas na de SWOT), beperk de zwakke punten en houd de concurrenten onder controle, zowel in hun tekortkomingen (weergegeven door de kansen voor jou) als door de bedreigingen (weergegeven door hun sterke punten).
Een SWOT-analyse maken betekent begrijpen waar jouw bedrijf zich op de markt bevindt en hoe je jouw aanwezigheid op alle kanalen kunt verbeteren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.