De structuur van een template wordt ook wel grafische lay-out genoemd en heeft tot doel om op een vloeiende manier op te maken,  de inhoud van een webpagina en de website uniek te maken dankzij de details van de sjabloon: kleuren, lettertypen, ontwerp.

Hoe kies je een sjabloon?

De basis voor het maken van een goede website zijn:

  • Het thema
  • De verschillende geïnstalleerde plug-ins

Om ervoor te zorgen dat het gekozen thema compatibel is met de geïnstalleerde plug-ins è is het belangrijk te begrijpen hoe de sjabloon die je bekijkt, de verschillende zones of gebieden van de pagina beheert. 

De meeste sjablonen die op het web worden gebruikt, hebben vooraf ingestelde gebieden:

  • Het hoofdmenu
  • De zijbalken: dit zijn extra kolommen aan de inhoud van de pagina, die kunnen worden gevuld via de Widgets
  • De footer: de onderkant van de pagina

      De soorten sjablonen

      Er zijn drie manieren van sjablonen:

      • Met één kolom of met 2 of 3 kolommen: de keuze voor dit sjabloon betreft hoe je de inhoud van de site binnen het grafische schema wilt verdelen;
      • Flash-sjabloon: de keuze voor dit sjabloon hangt af van het grafische project dat je wilt gebruiken;
      • Gratis en betaald: gratis thema's, waarvan het gebruik is gebonden aan de aanwezigheid op jouw website van de handtekening van de auteur, terwijl betaalde thema's daarentegen meer geavanceerde prestaties bieden.