Wat is de tone of voice

De tone of voice is de “toon van de stem” die wordt gebruikt tijdens online en offline communicatie. Het moet in lijn zijn met het bedrijfsimago omdat het namelijk het karakter, de stijl en de persoonlijkheid van het eigen merk definieert.

Net als bij mensen worden bedrijven herkend aan de manier waarop ze zich uitdrukken.

De tone of voice creëert een vorm, een kader voor de gepubliceerde berichten.

Hoe definieer je het beste je eigen tone of voice?

Je eigen “toon van de stem” definiëren betekent consistentie geven aan je merk, aan je imago. Mijn advies is om geen te zakelijke taal te gebruiken, integendeel, gebruik een

eenvoudige taal, gemakkelijk te begrijpen.

Hier zijn enkele trefwoorden voor een effectieve stem:

  1. Eerlijkheid: altijd waarachtig zijn, zonder de waarheid te verbergen in te formele uitdrukkingen. Let echter op dat je niet vervalt in te informele taalgebruik, of erger nog, zonder respect voor de luisteraar.
  2. Begrip: de taal moet begrijpelijk zijn en gericht op elk type luisteraar. Gebruik geen nutteloze vreemde woorden, probeer in plaats daarvan je boodschap zo goed mogelijk over te brengen, altijd met absoluut respect voor de luisteraar.
  3. Betrokkenheid: de gebruikte woorden moeten de luisteraar betrekken en de beste manier om dat te doen is door je in zijn schoenen te verplaatsen, altijd.
  4. Duidelijkheid: het bedrijf moet altijd weten aan wie de boodschap gericht is en wat de behoeften van zijn luisteraars zijn.
  5. Persoonlijkheid: gebruik altijd woorden die het imago van het bedrijf weerspiegelen. Probeer te converseren en niet een superioriteitston te gebruiken, informeer je luisteraar en overtuig hem pas daarna, maar vooral, spreek altijd positief, denigreer niet.
Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.