De roll-out is de Engelse term die het moment van de lancering van een nieuw product of nieuwe software identificeert.
De roll-out in informatica en zijn kenmerken
In de informatica wordt roll-out ook gedefinieerd als een belangrijke update, bijvoorbeeld van een software (denk aan de updates van een besturingssysteem, beroemd die van Apple op PC of Android op smartphones).
De rolling launch, een andere term die dezelfde betekenis heeft als roll-out, is ook een fase waarin de update of het nieuwe product geleidelijk aan de klanten wordt verspreid.
Wanneer we het over roll-out hebben, denken we inderdaad aan een proces dat langzaam iedereen zal bereiken, maar dat niet onmiddellijk is.
De roll-out wordt vaak voorafgegaan door verschillende testfases, zelfs in zeer beperkte geografische gebieden of bij een geselecteerd aantal gebruikers (de beta-testers).
Deze maatregelen zijn essentieel om de nieuwe functionaliteiten van het product of de dienst die op grote schaal geleverd wil worden, te testen.
Fasen van deze aard zijn cruciaal om te proberen bugs en fouten in het product of de dienst die gepromoot wil worden, te beperken.
De uitrol in de marketingwereld
Wanneer deze uitdrukking in marketing wordt gebruikt, verwijst men naar het presenteren van een bijzonder evenement en het tonen van het nieuwe product of de nieuwe dienst tijdens deze context.
Vaak gaat de uitrol in marketing vooraf aan de echte lancering van het product of, in elk geval, de bijbehorende reclamecampagne.
Dergelijke evenementen leiden vaak ook tot persconferenties en PR-gelegenheden.
De uitrol is erg belangrijk om de ontwikkelingsfase van een product af te ronden zonder echter grove fouten te maken dankzij een meer of minder strenge testfase.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.