L'up-selling is een marketingtechniek die als doel heeft de gebruiker een duurder en kwalitatief beter product of dienst te laten kopen dan wat hij aanvankelijk van plan was te kopen.
Kenmerken en voorbeelden van up-selling
Een klassiek voorbeeld van up-selling is het drieluik van online aanbiedingen (bijvoorbeeld een software of een abonnement met Little, Medium, Big lidmaatschappen) dat je in staat stelt om gebruik te maken van bepaalde diensten.
De eerste, de basisversie, is het product dat de gebruiker heeft gezocht, misschien via een zoekopdracht op Google.
Op dit punt biedt het bedrijf echter andere duurdere oplossingen aan die in ieder geval behoorlijk voordelig en kwalitatief superieur zijn: extra diensten, toegewijde ondersteuning, verwijderde beperkingen.
Kortom, een klassieke up-selling actie houdt in dat de winstgevendheid van het bedrijf wordt verhoogd.
Verschil tussen up-selling en cross-selling
Beide termen verwijzen naar een marketingtechniek, maar terwijl up-selling de kwaliteit van de service of het product en daarmee de prijs marginally verhoogt, tendert cross-selling daarentegen om de hoeveelheid te verkopen eenheden van het product uit te breiden.
Accessoires van een bepaald product zijn hier een duidelijk voorbeeld van; we hebben dit besproken in het geval van het prodotto civetta en specifiek in de beschrijving van complementaire producten.
Een cross-selling techniek is die waarbij een aanbod wordt aangevuld met andere producten die gerelateerd zijn aan het hoofdproduct.
Dus samenvattend: up-selling biedt de mogelijkheid om te kiezen tussen het ene product en het andere, terwijl cross-selling suggereert dat de aankoop wordt uitgebreid met aanvullende producten.
De echte voordelen van up-selling
We hebben gezegd dat de gebruiker op de bestemmingspagina is beland via een Google-zoekopdracht of via een complexere funnel (een soort geleide route van het bedrijf).
Dit betekent dat onze potentiële koper bereid is om een aankoop te doen.
De suggestie van het bedrijf voor een kwalitatief beter product dan het initiële, kan echt positief worden ontvangen, omdat hij misschien ook meer uitgaven overweegt, omdat het meestal voordeliger zal zijn.
Bovendien zal de klant zich met een iets hogere onmiddellijke uitgave langer aan jullie verbinden (de meest voordelige abonnementen zijn bijvoorbeeld die op jaarbasis).
Dit zal ook een substantieel verhoogde klantloyaliteit naar het merk zelf mogelijk maken.
Ook cross-selling heeft belangrijke voordelen.
Als ik bijvoorbeeld een scheerapparaat kies, heb ik misschien echt behoefte aan een maandabonnement voor scheermesjes en/of aftershave.
In beide gevallen helpt het bedrijf me echt om aan mijn behoefte te voldoen!
Wie up-selling en cross-selling doet, zal namelijk marginaal meer verdienen op de enkele eenmalige aankoop van het meest complete pakket, of op de verkoop van meerdere producteenheden.
Een geweldige manier om in te spelen op cross-selling is bijvoorbeeld om een meervoudige aankoop te stimuleren met de truc van gratis verzending, die ingaat na een bepaalde bestedingsdrempel.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.