Wat is salespromotie

Verkoopbevordering wordt gedefinieerd als een verzameling van activiteiten die gericht zijn op het verhogen van de verkoop van een bepaald product.

Deze activiteiten worden uitgevoerd om de klant te overtuigen en hem te laten overgaan tot de aankoop van een product, door de prijs te verlagen en het product te adverteren.

De promotie van de verkopen kan gericht zijn op een reeks klanten:

  • Eindconsumenten: de uiteindelijke ontvangers van het betreffende object;
  • Commerciële tussenpersonen: degene die de transacties tussen een koper en een verkoper organiseert, en een commissie verdient wanneer de deal is gesloten;
  • Verkoopteam: alle activiteiten, strategieën en verschillende communicatietechnieken die worden gebruikt voor de verkoop van een product.

Vaak kan een goed geplande verkoopbevordering het kernpunt worden van mond-tot-mondreclame, waardoor de vraag naar de markt toeneemt.

De doelstellingen van sales promotion

Om een goede strategie voor sales promotion vast te stellen, is het belangrijk om twee soorten promotie te onderscheiden:

  • Push promotie: die gericht is op het duwen van het product naar distributeurs en retailers;
  • Pull promotie: die daarentegen gericht is op het naar voren brengen van het product in de winkel door middel van aankoop.

De belangrijkste taak van sales promotion is om de vraag naar producten te verhogen, gebruikmakend van incentives om aankopen te stimuleren en loyaliteit te bereiken, ter bevordering van de trouw aan het merk of het product zelf. 

Afhankelijk van het vastgestelde doel worden sales promotions onderverdeeld in twee typen:

  • De verspreiding van het product met verschillende incentives: door het gratis gebruik van het product tijdens de proefperiode te garanderen, de distributie van gratis monsters en informatiemateriaal;
  • De incentives die klanten overtuigen van de voordelen van het product: door prijsverlagingen, de distributie van vouchers, coupons en geschenken, wedstrijden en prijs- en puntenspellen.

Concluderend zijn verkoopbevorderingen de acties die worden gebruikt om de vastgestelde doelen te bereiken, waardoor degenen die een product kopen profiteren van de zogenaamde promoties, wat op deze manier de klant stimuleert om het gepromote product aan te schaffen. 

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.