Wat is de visie

De bedrijfsvisie è een marketingelement dat de toekomstige doelen en waarden van het merk in de tijd probeert te definiëren.

De visie drukt uit wat het bedrijf in een bepaalde periode kan doen en welke waarden het met zich mee kan brengen, ook aangedreven door de visie van de betreffende leider of CEO.

Vaak wordt de visie ook samengevat in één enkele zin.

Over visie wordt vooral gesproken in de fasen van strategisch bedrijfsbeheer.

Kenmerken van de visie

De visie leidt tot de definitie van:

  • Middel- tot langetermijndoelen van het bedrijf.
  • Tijdspanne waarin het vastgestelde doel moet worden bereikt.
  • De basiswaarden van het bedrijf.

Verschillen tussen missie en visie

We hebben het al gehad over bedrijfsmissie.

Het fundamentele verschil is dat de missie beschrijft hoe deze doelen beheerd moeten worden en welke middelen gebruikt moeten worden om ze te bereiken, ook op een continue en dagelijkse basis.

In de praktijk, als de visie iets abstract is, is de missie concreter en maakt gebruik van praktischere middelen om het doel te bereiken.

Voorbeelden van bedrijfsvisies

De visie is een abstracte bedoeling, maar deze citaten laten ons begrijpen hoe fundamenteel dit is voor het structureren van een bedrijf.

  • IKEA: de visie van IKEA staat helemaal in deze zin: Een betere dagelijkse leven creëren voor de meerderheid van de mensen". Elke actie, elk product en elke communicatie is gebaseerd op dit principe.
  • Google: "De informatie van over de hele wereld organiseren en toegankelijk en nuttig maken". De visie van Google ligt in deze zin. Ook in dit geval is het bedrijfsecosysteem volledig gericht op het toegankelijk maken van informatie op wereldwijde schaal.
  • Amazon: "We proberen onze klanten de laagste prijs, de beste selectie en het grootste gemak te bieden". De visie van Amazon is, net als bij de andere voorbeelden, een perfecte samenvatting van wat de e-commerce gigant is.
  • Framework360: "Een unieke en complete tool aanbieden voor degenen die met het web en marketing werken".

Ook al is het alleen theoretisch, de visie is een fundamenteel element waarop miljoenenbedrijven over de hele wereld zijn gebouwd. De bovenstaande voorbeelden zeggen echt alles.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.