Wom is de afkorting van Word of mouth en bestaat uit een nuance van de klassieke mond-tot-mondreclame die zowel verwijst naar klanten en consumenten die spontaan de producten en diensten van een bedrijf aan andere potentiële klanten aanbevelen, als naar echte strategieën voor Wom.
Het behoort tot de categorie van buzz marketing, oftewel de verzameling van promotieactiviteiten die het mogelijk maken om over het product/de dienst te praten en de gesprekken te vergroten.
Het belangrijkste verschil tussen de eenvoudige mond-tot-mondreclame en echte marketing van mond-tot-mond (of WOMM) staat, in het eerste geval, voor de spontane buzz en in het tweede geval voor de eterodirecte buzz, dat wil zeggen aangemoedigd door het bedrijf of het merk in kwestie.
Wom-modellen
Er zijn drie Wom-modellen die worden toegepast op marketing die mond-tot-mondreclame mogelijk maken:
- Organisch inter-consumenten invloedmodel: dit is een mond-tot-mondreclame tussen consumenten op een zeer spontane en niet geplande manier door het bedrijf. Het is de typische mond-tot-mondreclame van aanbevelingen van vrienden en kennissen die al een product of dienst hebben geprobeerd en, ook passief, op welke manier ze het kunnen adverteren met eenvoudige beoordelingen aan anderen;
- Lineair marketing invloed model: het betreft invloedrijke consumenten, de klassieke influencers die in staat zijn om op relevante wijze de meningen en houdingen van anderen te beïnvloeden. Hun mening wordt vaker in overweging genomen door andere gebruikers of consumenten;
- Netwerk coproductiemodel: voorziet in een directe betrokkenheid van het bedrijf bij het bouwen en sturen van mond-tot-mondreclame. Dit kan op verschillende manieren gebeuren: door de meest invloedrijke consumenten te selecteren en hen gratis monsters te sturen zodat ze deze kunnen uitproberen en vervolgens functionaliteiten en voordelen aan andere gebruikers kunnen beschrijven.
De strategieën en modellen van wom marketing maken deel uit van een samenwerkingsgerichte marketingaanpak waarbij eindklanten het bedrijf kunnen adverteren met een eenvoudige recensie, een eenvoudig advies.
WOM-strategieën
Er zijn verschillende technieken en strategieën om mond-tot-mondreclame aan te moedigen.
Welke moeten we aandachtig volgen?
Laten we ze samen bekijken:
8 zijn het waard om op te merken en kunnen concrete resultaten opleveren.
- Moedig User-Generated Content aan: d.w.z. de verzameling van webinhoud die door de klanten zelf is gemaakt met betrekking tot het merk en zijn producten. Het vergroot het vertrouwen en biedt marketeers nuttig materiaal om mee te werken;
- De recensies en getuigenissen van andere gebruikers delen: ze stellen de klant gerust over de esthetiek, materialen, kwaliteit en prestaties van het product;
- Publiceer de beoordelingen van je artikelen op sociale netwerken: voor de evaluatie van je producten;
- Bied incentives aan;
- Bied kortingen en kleine geschenken aan: in ruil voor recensies;
- Neem contact op met influencers;
- Bied een unieke en deelbare ervaring aan: als je je klanten iets onvindbaars geeft, zullen ze zeker hun ervaring met vrienden en familie willen delen.
Binnen de eigen marketingstrategie is een van de eerste voordelen dat het product zichtbaar kan zijn voor nul kosten, de mensen die spontaan over hun ervaring praten, verhogen immers alleen maar de bereik en de blootstelling aan de berichten van merk.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.