De SEM omvat alle activiteiten van digitale marketing (zowel betaald als organisch) die als doel hebben de relevantie van het bedrijf op het web en het verkeer naar de referentiesite te vergroten.

Typen SEM

We hebben net gezegd dat de SEM veel aspecten bevat, zowel betaald als organisch (natuurlijk).

Bij SEM horen:

  • De SEO, search engine optimization, waar we het al over hadden, vertegenwoordigt het organische deel van digitale marketing, gericht op het natuurlijk verhogen van verkeer naar een site zonder economische investeringen;
  • De SEA, search engine advertising, omvat alle technieken voor het sponsoren van betaalde inhoud. Het platform bij uitstek dat de creatie van ADS-campagnes (betaald) mogelijk maakt via geavanceerde instrumenten van digitale advertentie marketing è Google ADS.

De SEM, technisch search engine marketing, is gebaseerd op de kwaliteit van gebruikers die op de site landen, die wetenschappelijk worden getarget, zowel degenen die afkomstig zijn van organisch verkeer (SEO) als degenen die afkomstig zijn van ADS-campagnes (SEA).

Wie è de SEM-specialist?

Eenvoudig gezegd is de SEM-specialist de persoon die zich volledig bezighoudt met het webmarketing van een website.

In de volksmond wordt tegenwoordig vaker gesproken over SEO-specialist, de referentiepersoon voor wat betreft organische resultaten op de site (de SEO-expert).

Terwijl SEM, vrij onterecht om eerlijk te zijn, alleen wordt gekoppeld aan SEA door te denken dat het alleen om gesponsorde campagnes gaat, uitbesteed aan de ADS-consultant.

Instrumenten en kenmerken van SEM

Net als alle webactiviteiten heeft SEM krachtige tools die in staat zijn om de voortgang van campagnes of de organische indexering van de site te monitoren:

  • Tracking en analyse: via de trackingtag van Google ADS zal elke actie die op de site wordt uitgevoerd een waardevolle hulp zijn om toekomstige campagnes steeds schaalbaarder te maken, door gebruikers steeds meer in lijn met jouw bedrijf te kanaliseren. Het gebruik van de tag manager (het tracking systeem van Google) en de statistieken van Google Analytics, geven ons een compleet overzicht van de voortgang van de campagnes en mogelijke verbeteringen die moeten worden aangebracht.
  • Sleutelwoordplanningstool: deze sectie van Google ADS stelt je in staat om bepaalde sleutelwoorden te vergelijken, analyseren en gebruiken, nuttig voor het ontwikkelen van steeds beter presterende campagnes.

We hebben het dus gehad over keywords (sleutelwoorden). Google ADS en de kleinere platforms voor webadvertenties zijn gebaseerd op de logica van pay per click.

De pay per click is een type online veiling dat gebaseerd is op de aankoop van bepaalde sleutelwoorden die nuttig zijn voor het structureren van de juiste advertentiecampagne.

Basis, digitale marketing is inderdaad gebaseerd op keywords.

Zodra we de juiste hebben gevonden, voeren we een actie van inbound marketing uit via een blog met de ontwikkeling van rubrieken, bijvoorbeeld, waarmee we de zoekopdrachten (de sleutelwoorden die de resultaten van onze website tonen) kunnen optimaliseren, of we ontwikkelen een campagne voor Google ADS.

Bovendien kan de voortgang en keuze van sleutelwoorden ook worden geoptimaliseerd met externe tools naast Google ADS. Tussen de vele beschikbare op de markt (met freemium hybride formules, met gratis functies en andere die tegen betaling ontgrendeld kunnen worden) vinden we:

Deze platforms zijn uitstekende tools voor het monitoren van concurrenten en het opstellen van een bredere zoekquerystrategie!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.