Wat is street marketing?

Street marketing is een communicatie techniek die het product of de dienst rechtstreeks op openbare plaatsen brengt, met als doel de aandacht van klanten meer te vangen en buzz marketing (gesprekken, opmerkingen en interacties die betrekking hebben op het product).

Het is een zeer effectieve strategie die zich onderscheidt van traditionele reclame, omdat mensen het vaak interpreteren als een emotionele en persoonlijke ervaring en niet als een eenvoudige reclame.

In wezen adverteert street marketing het product gericht op een doelgroep die een specifieke locatie bezoekt en het is ook een manier om het bedrijf en het merk bekend te maken door een onuitwisbare indruk in de geest van de consumenten achter te laten.

Wat zijn de voordelen van street marketing?

Dankzij street marketing zal de consument altijd aan jouw merk en jouw bedrijf denken. Maar hoe is het zo effectief?

Een van de belangrijkste voordelen van deze "onconventionele" communicatie is dat het direct op de doelgroep kan worden gericht. Het is heel belangrijk om de demografische gegevens van het betrokken gebied te kennen, zodat marketeers een moment en een plek kunnen vaststellen voor een optimale impact op de consument.

Bovendien is het een manier om jezelf bekend te maken bij mensen door onverwachte, originele en innovatieve marketingcampagnes te creëren, waarbij de nodige boodschap wordt overgebracht zonder af te dwalen. Deze techniek wordt gebruikt in publieke ruimtes waar mensen niet verwachten advertenties te zien, waarbij personen met zeer geavanceerde communicatieve vaardigheden worden ingeschakeld om hun bedrijf zo goed mogelijk te promoten. 

Een andere techniek die effectief blijkt te zijn met street marketing is de flashmob, die burgers aanmoedigt om mee te doen en te dansen in de flashmob "uit het niets" ontstaan.

Methoden van street marketing

De campagnes voor street marketing kunnen worden gepromoot via verschillende middelen:

  • Graffiti: Een van de meest aantrekkelijke middelen voor het publiek, in de loop der jaren zijn ze erg beroemd geworden vanwege hun bijzonderheid en ontwerpstijl;
  • Busstops: Het is de perfecte plek om consumenten af te leiden met jouw street marketingcampagne! 
  • Openbaar vervoer: De routes van openbaar vervoer zijn een effectieve methode om mensen te fascineren met de reclame van jouw merk;
  • Zebrapaden: Een van de meest voorkomende oversteekplaatsen waar mensen oversteken, en waarom niet ook daar wat street marketing doen?!

Voorbeelden van street marketing

Nivea en zijn flashmob

Nivea adverteert zijn product, via een flashmob, om consumenten te laten begrijpen hoe zijn Q10-crème aanvoelt wanneer deze op de huid wordt aangebracht: zacht, hydraterend en vooral verjongend. 

Flashmob van bellen op de tonen van "Fame"

"Neem een paar koptelefoons mee, een shirt zonder zichtbare merken en je dansstijl, wat dat ook is! Hoe meer dansers we hebben, hoe meer plezier we hebben".

De officiële uitnodiging om deel te nemen aan deze flashmob van Roberto Bolle, ter gelegenheid van de internationale dansdag, heeft geleid tot een flashmob op de muziek van 'Fame', ter gelegenheid van de OnDance-wedstrijd, waarin de beste streetdance-dansers het tegen elkaar opnemen. 

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.