Wat is e-commerce

E-commerce is de verzameling van activiteiten voor de verkoop en aankoop van producten die via het internet plaatsvinden.

Het is de vorm van handel die momenteel de hoogste groeisnelheid in de sector heeft, want steeds meer mensen kiezen ervoor om hun onderhandelingen online af te ronden.

De primaire noodzaak van een e-commerce is, dus, precies een website waarmee de economische transactie kan worden uitgevoerd.

De site biedt dus een catalogus van producten en maakt betaling en daarmee online aankoop mogelijk.

Het kan gaan om een verkooppunt van een enkele producent, zoals een monomerk winkel, of om een soort virtuele supermarkt die producten van verschillende merken aanbiedt.

We horen er voortdurend over, en veel verkopers gebruiken het al regelmatig omdat internet in de afgelopen jaren een perfect platform is gebleken voor de verkoop en promotie van producten.

E-commerce heeft het concept van “ondernemen” revolutionair veranderd omdat het dankzij zijn kenmerken de geboorte en ontwikkeling van nieuwe ondernemingsideeën heeft bevorderd.

E-commerce heeft in vergelijking met de klassieke handel veel duidelijke voordelen:

  • Je kunt online kopen praktisch op elk moment van de dag, zonder beperkingen of tijdsproblemen;
  • Je hebt het gemak om de goederen direct thuis te ontvangen;
  • Je kunt handelen over de hele wereld;
  • De kosten om een e-commerce te starten en te onderhouden zijn lager dan die van een traditionele winkel. Voor het runnen van de onderneming is het niet nodig om een pand te huren, rekeningen te betalen en personeel aan te nemen;
  • Om een promotionele aanbieding te communiceren of een nieuwe online reclamecampagne te verspreiden is één klik voldoende, waardoor iedereen in real-time op de hoogte wordt gesteld van de nieuwtjes van een product, nieuwe releases en lopende promoties;
  • Je kunt meer zichtbaarheid verwerven, ook al heeft de e-commerce site een strikt commerciële functie, gericht op verkoop en omzetverhoging, het draagt ook bij aan de definitie van het bedrijfsimago;
  • Je kunt aankopen volgen: vandaag de dag biedt het netwerk veel tools voor zowel particulieren als bedrijven om een compleet overzicht te krijgen van de verkoopprestaties, in feite is het mogelijk om via een e-commerce platform de paden die gebruikers hebben afgelegd, de meest bekeken producten, de uitgevoerde transacties te volgen en waardevolle informatie te verzamelen om de doelgroep te profileren. Door een zorgvuldige analyse van de verzamelde gegevens en de doelgroep is het mogelijk om de effectiviteit van elke afzonderlijke campagne te begrijpen en nieuwe commerciële strategieën te implementeren die nog effectiever zijn.
  • Er is mogelijkheid tot retour en terugbetaling.

Ondanks de voordelen van e-commerce, klagen sommige mensen dat het niet mogelijk is om het product fysiek aan te raken en een “fysiek” contact met de gesprekspartner te hebben.

Het is uiteraard onontkenbaar dat de online winkelervaring anders is dan die in de winkel, maar dat betekent niet dat de ene beter is dan de andere.

Hoe maak je een e-commerce?

Overweeg je om een bedrijf te starten dat zich richt op de aankoop en verkoop van producten online? Lijkt het te complex voor je en zou je graag advies willen hierover?

Je bent op de juiste site beland! Ik zal je tips geven om een goede e-commerce te creëren.

Een e-commerce opzetten is niet eenvoudig en het is een combinatie van acties en beslissingen die in de juiste volgorde moeten worden genomen. Als je het goed doet, kun je een winstgevend online bedrijf starten:

  • Ten eerste moet je gratis of betaalde software downloaden en je inloggegevens invoeren;
  • We beginnen met de keuze van het product: de eerste stap om een succesvolle e-commerce activiteit op te bouwen is vaststellen welk product te verkopen. Vaak is dit de meest kritische fase bij het starten van een nieuwe online onderneming;
  • Nadat je het product hebt gekozen om te verkopen moet je een businessidee valideren omdat dit helpt te begrijpen of er wel of geen potentieel markt voor het nieuwe idee bestaat.
  • Zodra het product is gekozen en je zeker bent dat het businessidee kan werken, is het belangrijk om de concurrenten te identificeren.

Je kunt eenvoudigweg vertrouwen op de resultaten van Google of gebruikmaken van betaalde tools voor concurrentieanalyse.

Na het onderzoek naar de concurrenten is het het perfecte moment om je businessplan te schrijven om investeerders bij je project te betrekken.

Nuttig om ideeën en reflecties te verzamelen, zal het je helpen om de route te bepalen die je moet volgen en competitiever op de markt te zijn. Eenmaal de basis gelegd, ga je over tot de keuze van de bedrijfsnaam met het juiste logo. Zo kun je jouw online winkel creëren.

Eenmaal geopend en gelanceerd is de winkel klaar voor de eerste verkopen.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.