Wat is een advertorial

Een advertorial is een vorm van reclame die voortkomt uit de combinatie van advertising en redactioneel, waarbij de reclameboodschap wordt verspreid met redactionele inhoud.

De advertorialreclame is een effectieve methode die de aandacht van de bezoeker trekt en het mogelijk maakt om meer informatie te verstrekken dan bij een traditionele advertentie.

In de praktijk ervaart de bezoeker de boodschap als onderdeel van nieuws of redactionele commentaren.

Waarom gebruiken adverteerders een advertorial?

Adverteerders zorgen ervoor dat de gebruiker, door de advertentie te lezen, deze niet als reclame ervaart, maar als een artikel met informatieve titel.

Met deze strategie worden verschillende voordelen behaald, namelijk:

  • Verhoogt de geloofwaardigheid van het journalistieke aanbod;
  • Het toegevoegde waarde van de inhoud voor de lezer komt naar voren;
  • De lezer percepeert de reclameboodschap niet als zodanig: dus leest hij het als een informatie;
  • Er zijn specifieke thematische blokken voor deze reclame.

In advertorials, net als in traditionele advertenties, zijn er teksten, afbeeldingen, video's en andere multimedia-inhoud aanwezig.

Advertorialstrategieën

Wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt volgens de richtlijnen, zijn advertorials een belangrijk element voor de marketingmix die bedrijven in staat stelt hun ideale doelgroep te bereiken.

De structuur van een advertorial moet de volgende kenmerken hebben:

  • Betrokkenheid van de doelgroep en thematische relevantie: kiezen welke thema's te behandelen is erg belangrijk voor de site of blog waarop een advertorial is gekocht en om je gekozen doelgroep te raken;
  • Inhoud met toegevoegde waarde: oftewel schrijven voor de gebruiker. Een advertorial mag geen reclameartikel lijken, maar moet informatie bieden met toegevoegde waarde waarbij het hoofdonderwerp is om het product te presenteren en te prijzen. Er moeten interessante feiten over het bedrijf en het product worden gevonden die passen bij de inhoud van de pers en officiële documenten;
  • Inhoud van hoge kwaliteit: De teksten van een advertorial moeten foutloos zijn, goed gestructureerd en geoptimaliseerd voor het web. De belangrijkste concepten moeten vetgedrukt worden weergegeven zodat de lezer begrijpt wat er echt toe doet;
  • Afbeeldingen en multimedia-inhoud: in Advertorials is het belangrijk om afbeeldingen en multimedia-inhoud: video's, diavoorstellingen of animaties te gebruiken. De afbeeldingen moeten helder en schoon zijn om de tekst te verlichten;
  • Signalering: in de reclame à is het erg belangrijk om het advertorial aan te geven, zodat de gebruiker een duidelijke scheiding tussen redactionele en betaalde inhoud kan opmerken, dus moet de tekst “Advertentie” of “Gesponsord” goed zichtbaar zijn.
Een advertorial maken betekent dus een aanbieding te promoten en een op maat gemaakte inhoud te creëren in relatie tot een product/dienst.
Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.